Budynki i architektura w grach


#1

Czy znacie jakieś poradniki (płatne lub bezpłatne) odnośnie tworzenia budynków a nawet całych miast (najlepiej w stylu średniowiecznym/fantasy) albo czy macie jakieś porady? Chociaż w samym blenderze jakoś już sobie radzę, to jednak z samą architekturą w której wliczałoby się wnętrze jak i zewnętrze budynków mam spore braki. Oczywiście nie mam problemu ze zrobieniem takich dupereli jak drzwi, okna, meble czy jakieś niewielkie elementy, problem jednak zaczyna się gdy muszę zrobić sam budynek, wszystkie ściany, pokoje itp.

Np. Nie wiem czy robić to segmentami, czy jako całość, jeśli segmentami to jak duże lub jak małe powinny być te segmenty, jeśli jako całość to jak sobie radzić z nadmiarem polygonów. W jaki sposób poprawnie teksturować tak duże obiekty jak ściany, żeby nie było efektu rozciągnięcia tekstur, oraz jak wielki wpływ na wydajność ma rozciąganie siatki UV. (to takie pierwsze pytania które przychodzą mi do głowy).


#2

Chcesz zrobić całe miasto budynków z wnętrzami? :neutral_face:
Sam?


#3

Czy czasami w Blenderze nie ma generatora do budynków, do robienia całych metropolii?


#4

Wszystko robi się pod styl i gatunek gry. Jeśli robisz RTS to mogą być low poly budyneczki w małej skali,
RPG izometryczne - większe i bardziej szczegółowe niż w RTS i raczej modułowe (ściany osobno i dachy osobno), gdyż po wejściu gracz musi widzieć wnętrza. TPP i FPP to już najbardziej szczegółowe i dopracowane budynki, na które potrzeba dużego nakładu pracy. Trzeba dobrych tekstur wewnątrz i na zewnątrz. To czy będziesz tworzył osobne ściany, dachy itd. zależy od Ciebie. Pamiętaj o ułatwianiu sobie pracy i możliwości wykorzystywania danego obiektu wielokrotnie (np. to samo wnętrze w innym domu).


#5

Kiedy robiliśmy jako studenci projekt Dynasty of Shadows to na hall of games na którym się wystawialiśmy przy TK Games było parę osób, które mówiło, że budynki maja ma małe piętra itp.

Zacząłem się interesować tematem, a w związku z tym, że mieszkałem w akademiku koło architektury i architektki tam mieszkały to poszedłem do nich i okazało się, że to o czym ty mówisz to jest olbrzymi temat. Są całe książki o tym jak, gdzie i dla czego powstawały miasta. Odległość od rzeki, na jakich prawach były zakładane. Powiedzmy, że większość miast na zachodzie to są miasta oparte o prawo niemieckie, które mówiło, że rynek ma być w kształcie kwadratu i mają się rozchodzić na rogach drogi pod kątem 90’.

I masz takie miasta jak Wrocław, Wołów, Głogów i wiele innych.
Masz też inne miasta jak Kraków, który jest podobny, ale ma dodatkowe uliczki po środku.
https://www.google.com/maps/place/Rynek+Główny,+Kraków/@50.0611638,19.9351091,17z/data=!4m5!3m4!1s0x47165b0e0789882b:0x3d71c4eb22dfdb51!8m2!3d50.0618969!4d19.9367559

Tutaj jakieś opracowania:

Bardzo ciekawym jest przypadek zamku krzyżackiego:

Zamek w Malborku się rozrastał i ma budowę 4 warstwową. W wielkim skrucie, ale najpierw powstała warownia do okoła zaczęli osiedlać się ludzie, którzy świadczyli usługi dla niej, po jakimś czasie warownia powiększyła się, miała nowe potrzeby, więcej ludzi się przeniosło w jej okolice i tak dalej…

Wejdź w zdjęcia jedno z nich przedstawia plan założeń obronnych.

Dlatego musisz opowiedzieć sobie najpierw historię swojego miasta, żeby wiedzieć na jakich zasadach powstało. Czy to było miasto na szlaku kupieckim, czy miasto portowe, albo czy powstało, bo obok był gród. No, a później jest jeszcze dużo pracy nad szukaniem rozwiązań, referencji i wiedzy.

Część miast miała mury do okoła, a za nimi jeszcze byli ludzie to można pięknie zaobserwować w Wiedźminie 3. Ludzie tam odwalili kawał dobrej roboty.


#6

Właściwie to chce zrobić całą krainę, z 3 takimi jakby pseudo państwami z zaledwie 2 - 6 miastami i około 5 - 12 wiosek, z tego 1/3 miast i 1/3 wiosek to będą takie najbardziej prymitywne miejsca które w sumie nawet miastem lub wioską do końca nazwać nie można. Na początek jednak chce oczywiście zrobić po prostu jeden budynek, ale ważne jest dla mnie żeby był zrobiony stosunkowo poprawnie a z czasem stopniowo przechodzić do tworzenia budynków i odpowiedniego ustawienia ich w miastach i wioskach, oczywiście nie wszystkie budynki będą musiały mieć jakieś sensowne wnętrze bo na co to komu

Czester16
Oczywiście, to wszystko też jest istotne i na pewno skorzystam z informacji które napisałeś, jednak narazie interesuje mnie po prostu stworzenie budynku w którym jakby wszystko się mieści i który jest stosunkowo zoptymalizowany pod względem gier

MMORPGGameMaker
szczerze mówiąc nie wiem, ale wątpie, że generator będzie wystarczający dla moich potrzeb.

WhiteDot
Będzie to taki TPP troche podchodzący pod gothica

Ogólnie nad projektem nie pracuje sam ale aktualnie mam właśnie zająć się tymi budynkami a chociaż mam pomysły jak to ugryźć (chociażby z google) to jednak mam duży niedosyt tych informacji, sporo informacji potrzebuje a w google znalazłem zaledwie ogólniki


#7

O <3 Kocham za Gothica. Też kiedyś próbowaliśmy to zrobić i się nie udało.
Na 2015 i Unity 4 wyszło nam coś takiego: https://www.youtube.com/watch?v=077EtPHhH_s
Korzystaliśmy z Gothowców, które dostaliśmy od manufactury, nawet Rojo o nas powiedział.

Dalej w sumie to robię (tylko inny nowszy), więc mogę ci powiedzieć, że jeżeli używasz Unity to będzie ciężko z optymalizacją w UE4 mniej - dużo lepiej sobie radzi z wertexami itp.
Natomiast ja robię w Unity i problemy jakie miałem to ilość wyświetlanych wierzchołków.

Jak można to zmienić? Tworząc fasady budynków modułowo. Osobno środek, osobno wierzch. Każde piętro też osobno. No i w kilku wersjach LOD. Tutaj problem jest taki, że w miastach masz dużo obiektów blisko i muszą być one szczegółowe, więc oszczędzasz na budynkach. Budynki muszą być duże, żeby zasłaniać śmieci i inne budynki. Jeżeli tak zrobisz miasto i zbakujesz oclusion culling to będziesz miał fajne i działające w unity miasto z powozami i czasem nawet z ludźmi i dalej będzie 30 fps. No i najważniejsze, nie daj wejść człowiekowi na dach bo będzie pokaz slidów.
Pamiętaj o LOD dla wszystkiego i occlusion culling. To było coś co nam kładło optymalizację, ale myśmy nie mieli grafika “na stałe”. Coś ktoś tam nam wrzucił do projektu i tyle było kontaktu.

Proszę tutaj masz referencje:
https://www.google.com/search?q=buildings+modular+games&tbm=isch&ved=2ahUKEwil4I2WivLnAhXCyCoKHXHgBOAQ2-cCegQIABAA&oq=buildings+modular+games&gs_l=img.3...202.1317..1524...0.0..0.73.392.6…0…1…gws-wiz-img…0i8i30.ek-BKuzVK20&ei=huRXXqWFF8KRqwHxwJOADg&bih=1298&biw=2560&rlz=1C1MSIM_plPL862PL862