Jak tworzyć dźwięki do gier


#1

Jak tworzyć dźwięki do gier (English version)

Autor Piotr Koczewski

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się jak tworzy się efekty dźwiękowe ? Niektórzy ludzie myślą ,że tworzenie efektów dźwiękowych wymaga procesorów dźwięku i kompresorów zajmujących połowę pokoju. Ale tak nie jest. W tym artykule zaprezentuje ci ciekawostki ze świata tworzenia Efektów Dźwiękowych. Zanim jednak zacznę najpierw wyjaśnię czym jest efekt dźwiękowy. Po pierwsze efekt dźwiękowy jest wrażeniem słuchowym a po drugie efekt dźwiękowy jest falą akustyczną. Efekty dźwiękowe są używane do informowania o zagrożeniu , nawigacji i komunikowania się .Aby nauczyć się tworzyć efekty dźwiękowe należy eksperymentować z wrażeniami słuchowymi. Pewnie pamiętasz żart z igłą i balonem ? To znany żart aby kogoś wystraszyć. Bardzo prosty i łatwy do zrobienia. Głośny efekt dźwiękowy jest wytworzony przez uwolnione powietrze pod ciśnieniem emitujące dźwięk na niskiej częstotliwości podobny do eksplozji. To tłumaczy dlaczego osoba z ,której żartujesz jest przestraszona. Już nie będziesz potrzebował paczki dynamitu aby kogoś przestraszyć.
Przykłady dźwięków
Pierwszym przykładem moich eksperymentów z efektami dźwiękowymi było odkrycie ( poprzez przypadek ) jak wytworzyć efekt dźwiękowy silnika odrzutowego. Pewnego dnia kiedy pisałem projekt NPC do pewnego projektu gry myslałem bardzo długo co napisać dalej. Po chwili chwyciłem pustką kartkę A4 , zgiąłem ją na pół i przesuwałem nią po ścianie przez kilka sekund. Otrzymałem podobny dźwięk do silnika odrzutowego oraz lotu samolotu F-16.

Przykład dźwiękowy nr 1

Gdyby nie ten eksperyment z kartką A4 musiałbym wybrać się na pokazy samolotów i tam nagrać prawdziwy samolot F-16.To nie ostatnia rzecz jaką możesz zrobić z kartką papieru. Być może pamiętasz japońską sztukę składania papieru Origami. Po obejrzeniu jednego z odcinków serialu Prison Break w ,którym Micheal Scofield używa sztuki Origami do wysyłania informacji spróbowałem wykonać “Prison Break origami duck”.Oczywiście ta sztuka nie jest tak prosta jak wygląda więc próbowałem i próbowałem wykonać taką “kaczkę”.Podczas tworzenia kolejnego prototypu kaczki chwyciłem papier i zginałem go obiema rękoma używająć kciuków i palców wskazujących. Po kilku chwilach później papier nie był zdolny do użycia ale otrzymałem dźwięk podobny do poruszania się po trawie.

Przykład dźwiękowy nr 2

Do następnego przykładu posłuży nam przekrojona Cytryna. Sciskając mocno przekrojoną cytrynę otrzymany podobny dźwięk do rozrywania ciała lub wbijania się pociku lub broni w mięśnie. W zależności od łamania podstawy lub zginania liści pora. Do wytworzenia tego dźwięku idealnie nadaję się też marchew.

Przykład dźwiękowy nr 4

Teraz coś z zupełnie innej beczki. Może zadam zagadkę. Kiedy spisz drażni cię dźwięk tego urządzenia ale otwierasz je gdy czujesz głód. Chodzi o dźwięki pochodzące z lodówki. Kolejna zagadka.Jaki dźwięk usłyszysz rwąc powoli przyklejony papier ? W zależności od szybkości rwania papieru usłyszysz dźwięk zamrażania lub odmrażania.

Przykład dźwiękowy nr 3

Kolejny przykład ze świata warzyw.Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek jak Dźwiękowcy tworzą dźwięk łamania kości ? Nie nie będziesz musiał łamać komuś ręki lub nogi. Do uzyskania takiego efektu posłuży kawałek Pora. Dźwięk jest zalezny od łamania lub zginania liści możesz to także zrobić z marchwią.

Przykład dźwiękowy 4.5

Gdy byłem młodszy pewnego razu grałem z moimi znajomymi w grę Alien vs Predator.Jeśli pamiętasz ten tytuł zapewne pamiętasz efekt dźwiękowy miotacza ognia.Jest to prostsze od wykonania dźwięku ściskania cytryn jednak bezpieczeństwo przedewszystkim!Wszystko czego potrzebujesz do wykonania tego dźwieku to zapalicznika I dezodorant.
Byćmoże nagrany dźwięk będzie musiał być podwojony ponieważ prawdziwy miotacz ognia wytwarza dłuższy płomień niż nasz domowy miotacz ognia…

Tworzenie efektów dźwiękowych do gier

Kiedy tworzyłem efekty dźwiękowe do gry strategi przeglądarkowej Spellarena musiałem odtworzyć niektóre średniowieczne dźwięki, takie jak cięcie miecza. Nie mogłem nagrać dźwięków na corocznym odwrorowaniu Bitwy pod Grunwaldem ponieważ pracowałem nad grą w sierpniu. Długo zastanawiałem się jak odtworzyć te dźwięki w studiu. Świst miecza wytworzyłem używając dwu metrowego kabla zasilającego, natomiast w tym samym czasie Robiłem próby nagrywania dźwięków z dwóch widelców i noży kuchennych ścierają się ze sobą. Kiedy skończyłem nagranie Byłem całkowicie zaskoczony z efektu końcowego. Był zaskakująco naturalny.A Teraz trochę magii.Osobiście uwielbiam czarować grajac magiem w gry fantasy dlatego tworzenie efektów dźwiękowych do postaci maga do gry Spellarena było czystą przyjemnością. Efekt dźwiękowy rzucania czaru Kula ognia możemy wykonać za pomocą naszych ust dosyć szybko chuchająć do mikrofonu.
Przykład dźwiękowy Mage.wav
Tym samym sposobem możemy nagrać dźwięk tworzenia ściany ognia z tym ,że zamiast chuchać do mikrofonu musimy wciągnać powietrze majać dosyć zamknięte usta ( tak jak w przypadku gwizdania ).Podczas udźwiękowienia gry Mmorpg Krai Mira miałem za zadanie stworzyć dźwięki do jednego z przeciwników głównego bohatera Ankora – mutanta zamieszkującego ruiny martwego miasta noszącego na sobie kupę złomu.Do wykonania udźwiękowienia ruchu posłużyło mi mnóstwo drgających sztućów znajdujących się z pojemniku na cieknące naczynia.Dźwięk uderzenia kołpaku stworzyłem dzięki połączeniu dźwięku dwumetrowego kabla od przedłużacza oraz garnka uderzonego lekko do młotkiem do mięsa.

					Spellarena Video

Jednym z dźwięków otoczenia jakie musiałem stworzyć do projektu Krai Mira był efekt dźwiękowy chodzenia po terenach bagiennych.Aby wykonać ten dźwięk wcale nie trzeba brać ze sobą dyktafonu czekając na pochmurne dni lub stucznie tworzyć małe bagienko z naszej domowej paproci.Aby wykonać ten dźwięk należy dosyć wolno pougniatać mokrą szmatę pięścią.

Przykład dźwiękowy z Gry Krai Mira

W uniwersum gry Krai Mira można spotkać jeszcze jedno dziwne stworzenie - Helicer`a. Ów plujący kwasem owad stanowi nie lada zagrożenie dla młodych wędrowców.Aby odwzorować dźwięk wytwarzany przez jego cztery kończyny połączyłem dźwięk ruchu nożyczek oraz dźwięk wytwarzany poprzez machanie pudełkiem zapałek w górę I w dół.
Jednym z najtrudniejszych dźwięków jakie musiałem stworzyć do projektu Krai Mira był dźwięk zatrzasku i otwierania się metalowej pułapki.Aby wykonać w.w dźwięk musiałem użyć wyciskarki do czosnku a następnie użyłem dużej wyciskarki do sera.Po nagraniu obu przedmiotów musiałem je połączyć ze sobą w programie Audacity oraz dodać podwyższyć pasmo w zakresie 14-16 Khz.

Aby wykonać dźwięk włączania dużych starych lamp używanych w kinach posłużymy się zapalniczką a następnie po skończeniu nagrania musimy dodać trochę podgłosu ( reverb ) z 1,5 sekundowym zanikaniem dźwięku .

Przykład dźwiękowy nr 5

Jednym z najtrudniejszych dźwięków jakie musiałem stworzyć do projektu Krai Mira był dźwięk metalowej pułapki. Aby wykonać ten dźwięk użyłem wyciskarka do czosnku a następnie użyłem dużej wyciskarki do sera…Aby wykonać dźwięk włączania dużych starych lamp używanych w kinach posłużymy się zapalniczką a następnie po skończeniu nagrania musimy dodać podgłos ( reverb ).Metalowe żaluzje nadają się idealnie do udźwiękowienia głównego menu lub menu gry gdzie występują poruszające się elementy metalowe. Aby wykonać taki dźwięk nalezy dosyć szybko zjechać palcem wskazujacym od góry do dołu żaluzji.Tym sposobem możemy także udźwiękowić animację robotów np skrzydeł ważki robota.

Aby przenieść nagrany dźwięk do czasów lat 30tych lub granego ze starego radia należy nastawić Equalizer na średnim paśmie wyłączajac jednocześnie niskie pasmo ( tak jak na obrazku )

Przykład dźwiękowy nr 6

A teraz trochę fizyki.W zimowe dni zapewne często spotykasz się z iskrzeniem palców po styknięciu się z metalowym przedmiotem.Aby nagrać dźwięk takiej iskry należy pocierać jednym kocem o drugi koc a następnie powoli oddalić trzymany w rękach koc w stronę mikrofonu lub użyć do tego koca I własnej głowy ale ostrzegam jednak po kilku ładunkach twoja fryzura będzie podobna do fryzury Beethovena lub jak Arthura Schopenhauer`a.Po nagraniu zalecam także dotknięcie kaloryfera w celu uziemienia ładunków elektrostarycznych oraz aby nie zrobić krzywdy sprzętowi RTV.Mocniejszy dźwięk iskry pomoże nam wytworzyć zapalarka kuchenna do kuchenek gazowych z tym ,że bedzie to “mocniejszy” dźwięk.

Star Wars?! Are you kidding?

Niektóre efekty dźwiękowe są całkiem łatwe do wykonania, chociaż większość ludzi nie wie jak je wykonać. Na przykład dźwięk otwierania drzwi w filmie Star Wars. Zatkaj palecem prawa komorę nosa i wypuść powietrze drugą komorą.Proste prawda? Dopóki nie złapiesz kataru.
Dźwięk otwieranych drzwi rodem z filmów science fiction można także wytworzyć za pomocą ustawiania wysokości fotela biurowego oraz meblom kuchennym ( dzięki ruchowi amortyzatora drzwiczek kuchennych).

Przykład dźwiękowy nr 7

Bycie dźwiękowcem jest czasami zabawne ponieważ każdego dnia nawet jak robie zakupy myślę jak wytworzyć różne dźwięki w studiu. Jeśli własnie teraz zaczełeś tworzyć dżwięki lub szukasz porad na ten temat pozwól ,że dam ci radę. Przed rozpoczęciem tworzenia dźwięków do jakiegokolwiek materiału, obejrzyj go bez żadnych dźwięków i spróbuj wyobrazić sobie dźwięk chcesz dodać do niego. Zapisuj wszystkie swoje pomysły w notatniku, więc nie musisz marnować czasu je zapamiętać.
Na koniec wyjawię sposób aby stworzyć efekt dźwiękowy otwierającego się spadochronu poprzez zagadkę.Prawdopodobnie nie lubisz go ze sobą zabierać ale jest konieczny w deszczowy dzień.

Powodzenia !

Przykłady poniżej

https://drive.google.com/open?id=0B6JKAcPTcBg_THduVW1nVGUxMnc


#2

Niektórzy ludzie myślą ,że tworzenie efektów dźwiękowych wymaga procesorów dźwięku i kompresorów zajmujących połowę pokoju.

Serio, naprawdę nie mam pojęcia kto tak myśli. W dobie miniaturyzacji? Chyba tylko jakieś stare dziadki tak myślą. Aktualnie nawet nie używa się już procesorów dźwięku jako urządzeń fizycznych. Od bardzo dawna dostępne są procesory software’owe, które można zainstalować na dowolnym komputerze.