Jaki język na początek


#1

Jaki język programowania według was najlepszy na początek?


#2

Zastanów się najpierw po co ci jest ten język programowania potrzebny. Ogólnie polecam python’a ponieważ jest jednym z łatwiejszych języków, ale jeśli chcesz robić gry np. w unity albo UE to nauka pythona nie jest Tobie do niczego potrzeba.


#3

C# nie jest jakoś szczególnie trudny, a jest popularny w gamedevie + każdy tutorial z Unity będzie go używał. Zacząłbym od niego.


#4

Dowolny. Każdy ma plusy i minusy o ile zdecydujesz sie na coś w miarę popularnego to ma masę zastosowań.

Ze zbioru C(++), Java, C#
C# wydaje się najwygodniejszy bo jest najnowszy i ma najmniej zasadzek na nowicjuszy. Można też pobawić się Unity do którego jest dużo materiałów. C(++) jest trochę podobny i jest cały czas używany do rzeczy niskopoziomowych gdzie potrzeba najwyższej wydajności do budowy fundamentów. Jest fajne to że masz pełną kontrolę i wydajność, ale ceną jest sporo archaizmów i łatwo sobie strzelic w stopę jak się czegoś nie rozumie dokładnie. C++ często pojawia się w silnikach do gier. np Unreal Engine, bebechy Unity też są w C++ (chyba, kod wymaga licencji to nie wiem) Java jest bardziej biznesowa niż do gier ale też jest z tej rodziny i czasem ktoś zrobi jakąś grę w Javie.

JavaScript (aka ECMA Script), TypeScript są podstawą aplikacji internetowych.
Łatwo zacząć bo żeby odpalić kawałek kodu wystarczy włączyć debug panel przeglądarki.
Javascrip potrafi nauczyć bardzo złych praktyk i sam design języka jest koszmarny. (Potrafi robić bardzo losowe rzeczy i nie chroni programisty przed błędami) Ale jest bardzo szeroko używany i łatwo napisać coś co będzie coś fajnego robić.
Ma bardzo dużo bibliotek, narzędzi i frameworków co sprawia że może być bardzo skomplikowany jak już się go trochę poduczy. Można robić proste gierki odpalane bezpośrednio w przeglądarce i od zera i korzystając z różnych bibliotek typu Phaser

Python polecałbym mniej, chyba że lubisz analitykę i obliczenia naukowe albo sieci neuronowe AI itp gdzie jest popularny i ma duże wsparcie bibliotek. Sam język jest całkiem spoko ale nie ma kontroli typów co przy większych projektach jest sporą bolączką. Są narzędzia które trochę pomagają ale nie aż tak jak Typescript dla Javascriptu. Jeśli chodzi o gry to są jakieś frameworki do gier w pythonie ale to raczej egzotyka do zabawy przy małych projektach niż realne zastosowanie.

Ale tak naprawdę każdy język jak się go nauczysz daje te same podstawy:

  • zmienne
  • funkcje
  • biblioteki
  • obiektowość
    szczegóły są bardzo różne ale jak się nauczysz dowolnego to potem się bardziej tłumaczy że “ok w tym to co w jednym robi się tak w innym robi się tak” i w każdym będą rzeczy które robi się fajnie i rzeczy które robi się nie fajnie albo praktycznie się nie da sensownie zrobić bo to za dużo roboty.

#5

Ze swojej strony mogę polecić Lua na początek + jest bardzo prosty, intuicyjny i znajdziesz wiele silników gdzie zrobisz gry z użyciem Lua (Defold, Solar2D, Gideros, Love, Shiva, Lumberyard), potem C++/C# :wink:


#6

Pytanie w stylu “jaki samochód najlepszy na początek” nie mają najmniejszego sensu bez podania przeznaczenia auta…

To samo dotyczy języków programowania, jeśli chodzi o jakikolwiek język aby od czegoś zacząć, zacznij jak w szkole średniej o specyfikacji programista, od JS, HTML. Napisz prosty program, np kalkulator, zobaczysz czy to Cię kręci, czy jednak to nie jest dla Ciebie.

To kanał i Playlista z wstępem do wielu języków programowania przedstawiona w najbardziej przyjazny sposób jaki znam https://www.youtube.com/c/Pasjainformatykitutoriale/playlists


#7

Ja się juz jakiś czas zastanawiam co ludziom polecać na początek i w sumie nie wiem.

JS jest spoko na początek bo działa od razu w przeglądarce, ale sam jezyk to dramat, można się nauczyć bardzo złych praktyk i cywilizowanie go type scriptem nie jest proste dla początkujacych

C++ jest fajny bo pokazuje jak faktycznie działa komputer, ale super łatwo sobie strzelić w stopę i ma masę archaizmów i dziwnostek które tylko utrudniają naukę

C# jest spoko, ale też nie ma takiego super prostego ekosystemu…
Chociaż w najnowszej wersji kompiluje się kod bez maina jakby był w mainie
I unit może nie jest super na początek bo przekomplikowane ale jednak można szybko coś zrobić co się rusza co jest fajne i potem można zrobić coś sensownego w silniku też więc to nie jest klik do oduczania się potem

Chyba C# wygrywa…