Które kursy wybrać?

game-design
projektowanie-gier
gamedev

#1

Witam, chciałbym zacząć przygodę z tworzeniem gier (ale bardziej od strony projektowania niż programowania). Mam kilka pomysłów które chciałbym zrealizować ale na początek trzeba zebrać dostateczną wiedzę na ten temat i dlatego stworzyłem ten wątek. Wacham się między Game Dev Scholl oraz akademiagier. Macie jakieś doświadczenia z tych kursów? Co o nich myślicie? Czy wydanie tyle pieniędzy na kursy pozwoli mi wejść w ten świat, by móc powoli tworzyć własny projekt (czy to w myśl samodzielnej przygody czy nawet współpracy z innymi pasjonatami tworząc studio)?


#2

Zależy z jakiego silnika byś chciał korzystać, np. z Unity nauczysz się z tutorialów do 2D i 3D, masz tam wszystko pokazane na filmikach co, gdzie i jak działa, masz też linki w opisie z bardziej szczegółowym opisem danej rzeczy. Możesz też wybrać płatne kursy ale z tym się nie wypowiem bo nie korzystałem z tego więc nie wiem jak to działa dokładnie.


#3

Liczę, że ktoś da jakieś info odnośnie wskazanych kursów, bo też jestem ciekawy opinii na ich temat.

Z całą pewnością mogę jednak stwierdzić, że niezależnie jak wartościowe byłyby te kursy, czy inne kursy, to nie jest to coś co samo z siebie wystarczy. Zobacz - kurs za 3000 jest przewidziany na 56h, co odpowiada 1.5tyg etatowej pracy. W takim czasie nie da się opanować “zawodowej” umiejętności w stopniu dostatecznym. Można ewentualnie aplikować do kogoś, ale może to być za mało.

Sens powyższej wypowiedzi jest następujący - kurs czy nie kurs, nie ma co czekać i najlepiej jest zacząć samemu o darmowych materiałów z internetu.


#4

@W_P Też się z Tobą zgodzę, że kursy nie pokażą na pewno wszystkiego, a na pewno to nie wystarczy. Ale uważam, że to pomoże poznać osoby z branży co w przyszłości może skutkować lepsza znajomością. No i przede wszystkim poznajesz osoby twarzą w twarz z branży, więc chyba dostanie się jakieś rzetelne informacje.

Tak oczywiście można samemu uczyć się kursów tylko dla mnie ważne będzie poznanie osób może do przyszłej współpracy :wink:


#5

Skończyłem Game Dev School. I szczerze go polecam.

Rok zjazdów średnio co dwa tygodnie w weekend - trochę jak studia zaoczne.
Sala wypełniona zajaranymi ludźmi, co tylko jeszcze bardziej motywuje. Wykłady praktyków z branży to dobra okazja, aby podłapać kontakty.
Ponadto w czasie tego roku budujesz portofolio co najmniej 4 projektów. Dzięki czemu masz szansę od razu aplikować na juniora.
Nie było łatwo pogodzić to w międzyczasie jeszcze normalnie pracowałem. Ale uważam, że było warto.

Słusznie jednak uwagę zwrócili przedmówcy. Nawet to często nie wystarczy. Nie wszyscy moi znajomi odnaleźli swoje miejsce w branży. Niektórzy po jakimś czasie zrezygnowali z kursy, niektórzy trafili całkiem szybko do różnych studiów growych, inni wolniej. Inni wcale.
Kontakty mogą sporo ułatwić. Ale nie zastąpią samodzielnej, wytężonej pracy i doświadczenia zdobytego przy projektach.

Ponadto, wierzaj mi - dobry designer musi znać się po trochu na wszystkim - w tym nieco programować.


#6

A jak z kursami online na Udemy? Warte uwagi, szczególnie te w języku angielskim? Spoko opcja dla osoby, która nie ma ugruntowanych podstaw w Unity i samego programowania w C#?


#7

@Shi wszystko fajnie ale jednak zależało mi na poczatku na kursach. Dobrze było by na silniku właśnie Unity ale chcąc tworzyć studio przyda się już własny silnik. I mam nadzieję, że na kursach dowiem się wszystkiego co potrzebuje.


#8

@ekhart a jaki kierunek ukończyłeś? Tworzenie czy producent?

Fakt :wink: trzeba się znać przynajmniej po trochu na wszystkim, by wiedzieć co i jak na przyszłość. Ale chciałbym przynajmniej moc dobrze zrobić GDD


#9

I właśnie dlatego w pierwszej kolejności ogarnąć to, co jest za darmo w necie.

Widzisz - różnica na płaszczyźnie programistycznej pomiędzy tworzeniem gry, a tworzeniem silnika jest ogromna i można się na to decydować dopiero wtedy, gdy licencję wychodzą drożej niż zrobienie własnego - czyli gdzieś tak mniej więcej przy obrocie pi*drzwi kilka-kilkanaście baniek.

Chyba, że tak hobbystycznie, ale hobbystycznie nie zrobisz czegoś o dużych możliwościach.

@ [Tom_Acrofear]
Jeżeli chodzi o Udemy - przerabiam te od Gamedev.tv i jest to nieco lepsze niż tutoriale Unity. Przede wszystkim jest to kurs zachowujący pewną ciągłość, a jeżeli chodzi o programowanie jest tłumaczone dość przystępnie. Za te 30-40 zł ( wieczna promocja udemy ) to nawet spoko. Po ostatnich aktualizacjach silnika, część treści się trochę zdezaktualizowało, ale jak dotąd nie trafiłem na nic, co stanowiło by problem.


#10

@W_P potrzebował bym silnik który najlepiej, by mógł ogarnąć przynajmniej 4-5 gier które mam w głowie i na szkicu. Ale do tego jest potrzebna większa wiedza. Czy nie jest tak że na każdą grę trzeba kupować licencje, czy kupić raz i można korzystać na parę produkcji?


#11

unity jest za darmo do momentu uzyskania dochodu 100 tyś $ w roku rozliczeniowym. Niezależnie od ilości produkcji.

Unreal jest za darmo do momentu przekroczenie dochodu ( lub przychodu, nie chce mi teraz sprawdzać ) 3000$/kwartał/produkt, potem płacisz 5% od każdej kasy ponad te 3000.

cryEngine V jest udostępniony na zasadzie “płacisz ile chcesz”. Czyli zgodnie z zewem cebuli możesz zapłacić 0zł.

Do tego jest jeszcze kilka mniej popularnych “darmówek”.

W takich warunkach tworzenie własnego silnika w przypadku małych i średnich producentów nie ma wielkiego sensu. Z powyższych najbardziej ( chyba ) popularny i ( również chyba ) przystępny jest unity.


#12

@W_P ale by nauczyć się któregoś silnika wystarczy jeden język poznać czy jednak wymagane w każdych coś innego (c+, c#)? Na unity widzę że dużo rzeczy da się zrobic i nawet ładnie wyglądają (co i tak dla mnie będzie ważniejszy Gameplay i mechanika niż grafika)


#13

No i jeszcze jedna sprawa dla samego wątku. Jestem bez matury, więc czy jak przyłoże się do programowania i projektowania (mając powiedzmy mniejsze zrobione projekty poprzez naukę na kursach) mam szanse cokolwiek zdziałać? Bardziej chodzi o robienie czegoś własnego, a nie koniecznie pracować w innym studiu (tak wiem większą wiedzę wtedy zdobędę jak będę gdzieś pracować). Jak myślicie?


#14

Im więcej gier/prac będziesz miał do pokazania tym więcej zdziałasz, więcej osób będzie chciało się do ciebie przyłączyć bo zobaczą (o on jednak bierze się za to co ma zrobić, fajnie wyglądają jego gry, nie nudzą się tak szybko to chyba się opłaca). Nie zaczynaj od robienia “trudnych gier” bo ci się nie uda, zrób na początek jakieś proste gierki i tak z czasem co raz wyżej :>


#15

@Shi i tu masz rację. Jak robiłem research-kosztorys niektórych moich “produkcji” i wyjdzie to mega czasochłonne i potrzeba o wiele więcej rąk do pracy. Dlatego teraz siedzę i rozkładam na czynniki pierwsze, jedną grę (zapomnianą) którą sądzę że da się mniejszym kosztem zrobić. Czas pokaże czy kursy i potem znajomości w czymś pomogą.


#16

Na pierwsze swoje produkcje wcale nie musisz wydawać pieniędzy, robisz je ze znajomymi lub ludźmi, którzy chcą zacząć z tworzeniem gier, mieć gierkę/gry na koncie tzw. hobbystyczne robienie gry. Jeżeli dobrze rozplanujesz grę, będzie ona na prawdę super, warta czasu na rozgrywkę to przyniesie ci ona przychody i potem już możesz kombinować z poważniejszymi sprawami.


#17

Lepiej chyba nie mieć jakiś tam projekt ukończony, a jednak coś ambitniejszego, portfolio wtedy będzie lepiej wyglądać każdego. Każdemu to pomoże. Najpierw kursy, zastanawiałem się może połączyć obie “szkoły” o których mowa. Najpierw Akademia, nauczyć się podstaw i do Game Dev pójść już z jakąś wiedzą itp

Dlatego fajnie było aby ktoś więcej się mógł wypowiedzieć :wink: wiem że muszę nauczyć się tworzenia jak i projektowania.


#18

Co do kursów bo ciągle o nich piszesz chociaż jak dla mnie najlepiej jak byś zaczął z darmowymi “Tutorialami” ale proszę tutaj jest link: https://unity3d.com/learn/courses


#19

Tworzenie. Producencki zdecydowanie odradzałbym “świeżakom”. To już wyższy level.

TL;DR;

  • wybierz GDS czy akademiegier - co Ci bardziej odpowiada
  • póki co: zacznij regularnie pracować od tutoriali na Unity, Coursera, ewentualnie Udemy tj. skopiuj najpierw jakąś grę, żeby zaznajomić się z samym procesem. Na realizację pomysłów przyjdzie jeszcze czas

Internet jest pełen wiedzy. Tutoriale na stronie Unity, kursy na Coursera są za darmo i na serio dobrym poziomie. Głównym ich mankamentem jest to, że szybko się starzeją - silniki ciągle się rozwijają. Pewne rzeczy będą nieaktualne. Ale większość nadal będzie - to wystarczy. Resztę douczy się w praktyce.

I właśnie to jest najważniejsze. Praktyka. Praca. Nic nie da rzucanie pieniędzmi w ludzi na kursy. Wiedza sama nie spłynie do głowy bez własnego działania. To branża, która wymaga samodzielnej ciągłej nauki.
Nie ma czasu na zastanawianie się. Trzeba działać już teraz. Choćby to był kroczek dziennie w ciągu roku zbierze się ich 356. To o 356 więcej niż stać w miejscu.


#20

@ekhart przecież wysłałem mu to samo :no_mouth: tylko z unity link do Coursera masz dopasowane do wybranej przez ciebie specjalizacji, której chcesz się uczyć.