Level design z drugiej strony


#1

Witam.
Dzisiaj chciałbym poruszyć temat projektowania poziomów ale nie od strony wizualnej czy architektonicznej ale od strony grywalności.
Dokładniej chodzi mi o poziomy dla rozrywki multiplayer typu TDM ctf itd gdzie 2 drużyny ścierają się że sobą. Jako gracz z 20 letnim doświadczeniem wiem że dobra “mapa” gwarantuje świetną zabawę a co za tym idzie grywalność, natomiast kiepska powoduje frustrację, niechęć i po pewnym czasie znużenie.
Swego czasu popularnym i niosącym sporą szansę na sukces sposobem było tworzenie map symetrycznych dla obu stron. Potem ten trend powoli zanikł i pojawia się raczej rzadko i fragmentarycznie. Wg mnie spowodowało to że tak i owszem mapy są ciekawsze ale “zawzięta walka” zawsze jest prowadzona w kilku i tych samych punktach a co gorsze nie raz nie dwa utyka w tych miejscach na dłuższy czas i nijako odbiera radoche z gry bo w moim odczuciu to jak bym w trybie pojedynczego gracza utknął.
I tu pojawia się pytanie czego się wystrzegać projektując takie poziomy, co waszym zdaniem jest najczęściej skopanie no i druga strona co wg was napędza rozgrywkę na mapie dodaje kopa i cieszy.
Zachęcam do dyskusji nie tylko level designerów ale także całą gamerska brać bo myślę za każdy ma jakieś swoje zadanie.


#2

Nie wiem czy jest jakiś przepis… chyba bardziej jakiś pomysł na mapę (klimat itp) potem kilka pomysłów na to co się mniej więcej będzie działo w danym miejscu, która grupa będzie miała pozycje defensywną, która defensywną jakieś dodatkowe akcje możliwości interakcji. A potem sporo testowania żeby walka była wyrównana i satysfakcjonująca dla obu stron.


#3

Nie do końca o to mi chodziło.
Interesuje mnie technicznie co wg Was sprawia mega frajdę grając na tej czy innej “mapie” czy to duża ilość chock pointsów, albo ich mała liczba natomiast dużo ilość ścieżek do nich prowadzących. Czy lepsze jest rozbicie graczy i utworzenie wiele małych " lokalnych potyczek" czy raczej wrzucić wszystkich do jednej dużej batalion? Wolicie bronić czy też atakować a może bitwa spotkaniowa ? Teren otwarty czy cqb. kolejna sprawa spawny ? Jedne dwa ? Więcej ? Stałe czy ruchome, wybierane czy losowe ?

Jak każdy mam swoje zdanie ale chętnie wysłucham każdego i podejmę dyskusję jeśli szansa na takową się znajdzie.