Odświeżenie sprzętu pod Unreal Engine 4


#1

Dzień dobry. Chciałbym prosić o pomoc w doborze komponentów do komputera. Aktualna konfiguracja jest ze mną od końca 2016 roku i zdecydowałem się ją nieco odświeżyć pod kątem Unreal Engine 4 (być może 5).

Aktualna konfiguracja:

Płyta główna: ASRock X99 Taichi
Procesor: Intel i7 6800K 3.40 GHz
Karta graficzna: 2x EVGA GTX 1070 SLI
RAM: GEIL 4x 8GB 2666Mhz
Zasilacz: be quiet! Dark Power 850W

Biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku podzespołów, wpadłem na pomysł aby wymienić tylko procesor + płytę główną oraz ram, a grafikę i zasilacz zostawić. Poszukałem i znalazłem coś takiego:

Płyta główna: MSI MPG X570 Gaming Plus
Procesor: AMD Ryzen 9 5900X
RAM: Crucial Ballistix Black 2x 16 GB 3200Mhz

Sprawdziłem i karta graficzna jak i zasilacz pasują. Więc pozostaje mi tylko zapytać, czy taki “upgrade” jest odpowiedni i czy ma sens? Czy może lepiej wymienić coś innego?

Z góry dziękuję na pomoc i pozdrawiam :slight_smile:


#2

Totalnie nie, powiedział bym że te procesory są PRAWIE identyczne, nieznacznie Ryzem jest szybszy ale jeśli 20% dla Ciebie dużo to OK,

Jeszcze kwestia ile musisz zapłacić za te 20% czy to się Tobie opłaca.

A może Intel Core i7-11700K jest o 1000 zł tańszy od Ryzena a ma dokładnie te same osiągi nawet kilka % lepsze.


#3

Szczerze mówiąc nie brałem pod uwagę i7-11700K. Myślałem, że odpowiednikiem Ryzen 9 jest i9 :smiley: Dzięki za wyjaśnienie. Zakładając, że podany przeze mnie Ryzen ma wydajność zbliżoną do i7-11700K, czy nie lepiej odpłacić do i9-11900K który cenowo jest mocno zbliżony do Ryzen 9 5900X? Przyznam, że nie chciałbym wydać na procesor więcej niż 2500zł :slight_smile:

Pozdrawiam


#4

Podobno bardzo się grzeje, więc chłodzenie tak proponuję 1000 zł to z dwoma wiatrakami, to wyjdzie Cię 3500.

Więc polecam i7, to prawie to samo i 600 zł masz w kieszeni.
Ja do tego mam chłodzenie wodne bierz w granicach 600 zł, moje mimo 3 wentylatorów jest bezgłośne a to ważne przy programowaniu.


#5

Btw, twój aktualny ram (4x8 2.7GHz) będzie szybszy niż ten który wybrałeś (2x16 3.2GHz) (ale nie grzebałem w specyfikacji płyty głównej więc to może być błędna interpretacja).


#6

Interesujące. Nie będę ukrywał, że w kwestii podzespołów komputerowych nie jestem wielkim znawcą. Dlatego jestem ciekaw na co warto zwracać uwagę przy doborze pamięci ram. Na pewno trzeba mieć na uwadze środowisko w którym się pracuje (w tym przypadku UE4). Ale no właśnie czy lepiej dobrać większą ilość kości z mniejszą pojemnością pamięci jednego modułu czy (np. 4x8) czy może mniejsza ilość kości i większa pojemność pamięci pojedynczego modułu (np. 2x16). Jak ma się do tego częstotliwość pracy? Im większa tym lepiej? Czy może niekoniecznie? I wreszcie, czy wartość CL ma realny wpływ na szybkość działania ram’u czy tylko na wyniki benchmarków?

Wybacz długi wywód, ale twoja odpowiedź zmobilizowała mnie do sklejenia może niezbyt logicznej, ale potrzebnej wiązanki pytań na temat doboru pamięci ram :slight_smile:

Pozdrawiam :slight_smile:


#7

32 GB to całkiem sporo. Mały serwer możnaby postawić. Generalnie tak - 2x16 to lepiej jak planujesz rozbudowywać na bazie płyty głównej którą kupisz. 4x8 na parę lat jeszcze na pewno wystarczy (tylko sprawdź czy będzie kompatybilne z płytą główną) - na takiej ilości ramu można postawić już lab do profesjonalnych narzędzi IT (eg. cyberark).


Wklejam link do dyskusji krótkiej gdzie wypowiadają się osoby, które wydają się na tym znać lepiej niż ja.
W każdym razie, wg mnie, bardziej “opłaca się” zostawić aktualny ram (podkreślam, to tylko moja opinia, nie jestem szpecem od buildowania/grafiki więc nie ocenię na czym UE będzie działał lepiej i jaki % improvementu można uzyskać poprawiając taktowanie/używając większej ilości kanałów).