Początki w tworzeniu gier

projektowanie-gier
game-design

#1

Witam
Szukam rozeznania i porady odnośnie Tworzenia gier.
Aktualnie zajmuje się stronami internetowymi więc w miare dobrze znam css/html javascript

Dodatkowo używam pythona do tworzenia skryptów potrzebnych do przetwarzania danych do sklepu internetowego

Kiedyś stworzyłem mini gierke na wzór “wisielca” w JS, ale to było dawno temu i nie prawda :slight_smile:
Aktualnie zapatruję się na UNITY
Zakupiłem kiedyś kursy na strefakursów do Unity, ale jeszcze nie miałem czasu ich odpalić. Może ktoś przerabiał je i może się wypowiedzieć czy coś z tego wyniose?

Ogólnie chyba chciałbym zamknąć się w środowisku 2D.

Teraz może konkretne pytania:

  1. Unity czy to jest dobry pomysł? Czy jest to przyszłościowe? Jestem raczej mało zaawansowany w programowaniu, ale dla chcącego nic trudnego. (chyba mnie nie przerośnie?) :slight_smile:
  2. Tworzenie grafik. Ogólnie podoba mi się pixel-art. Widzę też, że wiele gier powstaje w takiej szacie graficznej. Czy też iść w te ślady?
  3. Jeśli pixel art to czy jakieś kupować detykowane narzędzie. Rzuciło mi się w oczy, że wiele osób używa “aseprite”. Tylko ja ogólnie mam zakupionego jeszcze Photoshopa i czy jest sens wydawac specjalnie kase na inny program? Wiadomo PS nie jest dedykowany do pixelartów i może trudniej będzie na nim pracować niż np na aseprite.
  4. Od jakich gier zacząć. A może inaczej. Przed samym pisaniem kodu jakieś rady jak pisać koncept rozplanować co chce itp? Prowadzić jakieś notatki. Tworzyć zarysy poziomów itp?
  5. Czy poświecić więcej czasu na samą naukę tworząc, raczej mini gry, które pójdą w pewnym sensie do kosza, a dopiero później zacząć tą “jedyną” grę, która mi się przyśni :). Czy jednak ambitnie podejść do tematu i pracować nad czymś bardziej złożonym?

Z góry dziękuje za odpowiedzi i każde komentarze i sugestie. Mam nadzieję, że pomożecie mi trochę w poukładaniu mojego planu stania się małym developerem gier :slight_smile:

Pozdrawiam


#2
  1. Jak najbardziej przyszłościowe. Branża tego używa.
  2. jeśli to ja miał bym kupić twoja grę to nie, bo nie lubię pixeli. Druga sprawa to to, ze te pixele tez trzeba umieć zrobić dobrze bo inaczej wyglądają po prostu nieczytelnie. No i wydaje mi się, że nie do każdej gry się to nada. Jak chcesz czegoś bardziej konkretnego niż opinia 2-3 osób z forum w internecie to zrób badanie rynku :slight_smile:
  3. Jak ci wygodnie, przy pierwszych grach nie będzie to miało znaczenia bo i tak ci niewiele z tego wyjdzie albo będą tak małe że nie będzie sie opłacało niczego dokumentować. Potem nabierzesz doświadczenia i być może sam sobie odpowiesz na to pytanie.
  4. proste gry, na początek tylko i wyłącznie.

#3

Witam!
Zobacz nawet na youtube są porównania silników. Możesz poznać wady i zalety i dobrać odpowiednie narzędzie do swoich preferencji. Nie wydaje mi się, żeby kierowanie się modą lub popularnością było lepsze niż dostosowanie do własnych potrzeb. Ja używam Godota właśnie z tego względu. Nie jest super popularny, ale wystarczająco, żeby się wdrożyć, bo jakieś tutoriale zawsze się znajdzie. Jest idealny pod gry 2D, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby tworzyć w nim także gry 3D itd. itp. Jeśli podoba się pixelart to w to idź. To modny dziś trend i sam też w to idę. Nie trzeba do tego specjalistycznych narzędzi. To nawet w zwykłym paincie windowsowym idzie dłubać. Oczywiście narzędzia jak Aseprite są bardzo pomocne. Osobiście lubię się wspomagać programem online Piskel.
A głównie grafiki edytuje w Photo Filtre bo tak lubię i takie mam preferencje. Nie ważne jaką grę weźmiesz na warsztat i będziesz dłubał. Ważne żebyś miał z tego jak najwięcej frajdy. Ja tworzę platformówkę w pixelarcie już od dłuższego czasu i mam kupę radochy z tego. Nie porywaj się też na początku na wielki projekt. Nawet kilkukrotne podchodzenie do niedużego i jego ukończenie jest lepsze niż utknięcie w 1/3 wielkiego projektu bez perspektywy jego ukończenia.


#4

Hej. Dziękuje za odpowiedzi,
aktualnie podejme się paru wideo kursów i dokumentacji UNITY.
Na podstawie kursów pewnie zobacze jakieś przykładowe gry, na których pewnie będę bazował przy tworzeniu własnej.
Będę musiał przemyśleć chyba dokładnie co będę chciał robić i czy moje umiejętności mi wystarczą. bo nie chce zrobić klona gry z tutoriala trochę zmodyfikowanej itp. Tylko jednak coś więcej

Najlepiej chyba zrobić taką grę, która bedzie dość prosta, ale nie byle co. Warto to gdzieś później opublikować niż tylko napisać i porzucić. :slight_smile:

Jak macie jeszcze jakieś sugestie lub z własnego doświadczenia chcecie się podzielić jakich błędów wystrzegać się przy nauce i tworzeniu pierwszej gry to jestem otwarty :slight_smile:
Dzięki!


#5

Tak, i przygotować się na to, że nikt nie będzie chciał w to grać, bo słabych gier pisanych przez uczących się wanna-be-gamedevów jest masa.
A, trzeba tu mieć bardzo dużo dystansu do samego siebie :wink:


#6

Domyślam się. Ale jakiś to cel. Pewnie nie będę się tym jakoś specjalnie chwalił, ale może np tutaj pokaże, żeby usłyszeć mniejszą fale krytyki (oczywiście konstruktywnej)

Ale to daleka droga. Najpierw to muszę zacząć, ale warto wstępnie zrobić plan, a później sumiennie go realizować bo bez tego ani rusz ^^


#7

Jak się nauczysz programować ale z grami nie będzie ci szło to zawsze możesz iść w IT, przeważnie to dużo lepsza kasa.


#8

Pracuje jako programista, ale z naciskiem bardziej na front-end. Bo jakieś doświadczenie mam w tworzeniu stron internetowych, a aktualnie używam Pythona w celu pracy na plikach .csv .xml (to ta kwestia programistyczna ^^)

I używanie smarty, ale to chyba pod programowanie się nie łapie bardziej front.

Gry zawsze chciałem tworzyć, ale kariera się potoczyła inaczej. Więc raczej to będzie hobby :slight_smile:


#9

Kto wie, ja po 15 latach w IT wskoczyłem zawodowo w gamedev. Wystarczyło mi 100h robienia kursów w unity. No i oczywiście własna gra, ale w innym silniku.


#10

Huhu. No to faktycznie. Ja od przyszłego tyg zaczynam przerabiać kursy.
Postanowiłem poświecać min godzine dziennie na kursy. Może coś z tego będzie :slight_smile:


#11

Według mnie jak nie jesteś jakimś koksem geniuszem wszechstronnym, to nie ogarniesz raczej szybko grafiki na klawym poziomie. Takie myślenie typu “Mam photoshopa, to coś narysuję”, to w kontekście opisanym przez Ciebie raczej bardziej życzeniowe myślenie, chyba, że serio jakąś ultraprostą graficznie gierę zdecydujesz się zrobić. Przecież nie musisz ogarniać wszystkiego. Wymyślić ciekawą grę, zaprosić do współpracy grafika i cisnąć z tematem. Mi się najlepiej uczy na ciekawych projektach, a nie klepiąc tutoriale i czytając podręczniki “na sucho”. Chyba spoko jest zacząć od w miarę prostej gry, ale i takiej, żeby jej robienie sprawiało Ci frajdę. Albo chociaż efekt Cię zadowalał, żebyś nie traktował tego projektu jako obowiązkową lekcję do odrobienia na drodze do robienia fajnych gier w przyszłości. Pixelart, pixelart. Ja też lubię pixelart, ja rysuję pixelart i po dwóch latach już mi się odechciewa, chociaż uwielbiałem i uwielbiam pixelart. Według mojego riserczu, to jest raczej niszowa dziedzina w Polsce (znalazłem ze trzech wydawców, nastawionych na tą stylówkę, przy całkowitej liczbie około 60, których znalazłem wgl), choć może w każdej chwili przebić się do mainstreamu. Piksle to jest raczej żmudna robota (która nie jest?), a w Polsce nie znalazłem ludzi, którzy chcieliby mnie za jego rysowanie obrzucać pieniędzmi. No ale może ja cienki jestem, a Ty jakiegoś bogatego studenta, czy innego małolata z pasją i skilem trafisz. Czemu nie? Photoshopa do rysowania pikseli uważam za całkiem spoko narzędzie, korzystam od dwóch lat i nie narzekam. Chyba napisałem, co chciałem. Pozdro. Powodzenia.

P.S.
Tu jest ekipka, która słodką w mojej opinii robi gierę: Golden Maze (Pixelart, Gra Platformowa)


#12

@frozenshade, @WhiteDot ,@mrufcyn
Dziękuje Wam za swoje uwagi. Co do grafiki napewno przy pierwszych projektach będę używał gotowych assetów albo nawet jakiś “pseudo elementów” byle by zaprogramować rozgrywke. Dla poznania bardziej mechaniki Unity. Zawsze w późniejszym czasie będzie można podmienić grafiki.

Z początku też myślałem o grafice Wektorowej. Dobra skalowalność. Nie wiem czy znacie produkcje Ankamy. Francuskie studio.

Jak dla mnie Dofus od którego ich znam, a potem Wakfu to styl który mnie zaczarował.

Co do Grafiki i moich umiejętności to raczej amatorsko coś szkicowałem ołówkiem, a potem obrysowywałem photoshopem i kolorowałem.

Wczoraj odkopywałem jakieś starocie i trafiłem na swój pierwszy projekt gry. Jak można to nazwać grą :slight_smile:

Już zapomniałem, że to jeszcze działa na kongregate. Ale trochę się uśmiałem patrząc na to ^^