Portfolio - opinia

projektowanie-gier
gamedev
gry

#1

Hej!
Chciałbym zapytać o konstruktywną opinię na temat mojego portfolio.
link: https://www.behance.net/gallery/79594765/Portfolio-Adrian-Wenek
W ten sposób chciałbym zrozumieć, czy to kwestia mojego portfolio, że mam problem ze znalezieniem pracy jako artysta 3d. Przeważnie zamieszczam tam assety gotowe do wrzucenia do silnika gry komputerowej.


#2

Cześć :slight_smile:
Jeśli robisz portfolio pod gry to fajnie byłoby zobaczyć trochę więcej technicznych info na temat modeli, które prezentujesz. Pokazałeś, że wykonałeś modele ale nie pokazałeś w żaden sposób że są game-ready. Potencjalny rekruter chce wiedzieć jak wykonujesz model, więc pokaż mu to.

Dobrze jest wrzucić pod każdą z prac:

  • screeny pokazujące topologię aby pokazać, że nie masz syfu w siatce i ładnie optymalizujesz low poly
  • screeny pokazujące wypalone teksturki żeby pokazać, że nie masz baboli na normal mapkach i że ładnie pakujesz UV
  • screeny na których pokażesz, że korzystałeś z trim sheet (jeśli korzystałeś), zwłaszcza przy budynkach
  • screeny na których pokażesz LOD jeśli takowe robiłeś
    Zamiast tego możesz prezentować model za pomocą Sketchfab albo Marmoset Viewer.

Poza tym fajnie jest się pobawić sposobem prezentacji modelu. Z tego co widzę to Twoje oświetlenie sprowadza się do jednej tylko HDR’ki. Wrzuć na scenę do tego parę lamp, pobaw się nimi, zwłaszcza światłem, które oświetla model od tylnej strony.
To tyle.


#3

Super, że odpisałeś :slight_smile: Dzięki! Postaram się to poprawić w najbliższym czasie.


#4

Jeszcze trochę biednie. Najważniejsze to pokazać topologię tak jak pisał NowakoMan. Z samej topologii już można wywróżyć poziom skilla.

Dodałbym jeszcze jedną rzecz, którą z resztą sam usłyszałem jakiś czas temu…
Do portfolio wrzucasz najlepsze projekty, z których jesteś dumny. Nie wrzucaj rzeczy, które mają tylko je zapełnić (tu mam na myśli np. ten kamień) :smiley:


#5

Okej, kamyk został wyrzucony :smiley: Jeszcze się zastanawiam nad wywaleniem panteonu (w końcu pierwsza praca wykonana w 3d)


#6

Najwazniejsze jest CV. Ma sie wyroznic. Mozesz robic najlepsze rzeczy na swiecie ale jak Twoje CV wyglada jak z szablonu to nigdzie sie nie przebijesz. HR sie nie zna. Narysuj swoje CV przerob to na pdfa i takie wysylaj. Wyroznij sie albo zgin. Ja majac normalne CV potrafilem wyslac 200 CV i miec 2-4 odpowiedzi. Kolezanka narysowala mi CV w formie listu gonczego i na 50 CV mialem 40 odpowiedzi. Nie bylem w stanie nawet rozmawiac ze wszystkimi chetnymi to dawalem zaporowe kwoty a i tak rozmawialem z polowa. Ostatecznie obecny pracodawca dal mi tyle ile dostalem w najlepszej ofercie i zostalem. Niemniej mialem 5 ofert. Oczywiscie ja jako progeamista, a Ty jako grafik tym bardziej powinienes miec narysowane przez siebie CV. Mozesz uwazac inaczej, mozesz krzyczec nawet ze to glupie i chamskie ze nie czytaja CV. Fakt jest taki ze grasz w gre wyroznij sie albo zgiń.
Taka jest gra i mozesz mowic ze nie zgadzac sie na takie zasady, no coz ktos inny sie zgodzi.

Zamiast na portfolio skup sie na CV, bo portfolio jak na pierwsza prace w branzy jest ponadprzecietne.

Zrozum jedno, nikogo nie interesuje na poczatku Twoje doswiadczenie ani portfolio. Mozesz nawet ustawic sobie specjalny link w CV co Ci bedzie zliczal. Wiesz ile na moje CV na www weszlo osob? 15 xD Rozmawialem z wieksza iloscia firm niz te zapoznaly sie z moim CV.

Po wyroznieniu swojego CV z tlumu liczy sie by pracodawca Cie polubił. Maja Cie lubic to jest Twoj cel. Rozmowa ma byc mila, zarty i pokazanie ze sie umie posluchac - czyli nie przerywaj.

Umawiaj sie na rozmowy o 8-9 lub 17-18 najwieksze szanse ze zostaniesz zapamietany. Pierwsze poczatkowe osoby rekrutanci sie skupiaja a ostatnie pamieta sie kolejnego dnia lub czesto wtedy robi sie ocene kandydatow - Ty bedac najswiezszy ( bedac na koncu ) jestes najlepiej oceniany. Reszta jest przez pryzmat domyslow. Skad wiem? Zebys Ty widzial jakie glupoty mi pisali gdy rezygnowali. Jedni pisali mi nawet ze nie znam SQL a pracuje w nim 6 lat! To pokazuje skale jak bardzo srodkowi sie rozmazuja w jedna mase.

Nastepnie przychodzi czas na wynagrodzenie. Mow fajnie byloby dostac XYZ na reke. Przy czym ma byc to doa Ciebie 120% tego co chcesz uzyskac. Nastepnie stwierdz ale mozemy negocjowac. Po czym zejdz do 110, 105% a na koniec o ile juz wczesniej sie nie zgodza 100%. Argumentujac ze nizej niestety nie mozesz. Oczywiscie dla Ciebie moze byc to inne minimum niz 100%. Wazne bys wiedzial ze jezeli tego nie dostaniesz to odchodzisz. Wierz mi odejscie od stolu to bardzo silna waluta i ludzie cenia sobie kogos odwaznego i wiedzacego czego chce.

Rozmowa o prace i negocjacje to pokaz umiejetnosci sprzedazy siebie. Rzadko dostaniesz zadanie a dla kogos siedzacego w temacie to zawsze na wiekszosc odpowie. Czesc pytan jest takim ekstremum by a noz zlapie sie jakis freak co wszystko ogarnia. Ale nikt na to nie liczy wiec 3-4 bledne lub brak odpowedzi jest ok. Czasem niektorzy cenia to ze umiesz powiedziec nie wiem. A jak jeszcze zapytasz o to by Ci wytlumaczyli to ogromny plus dla Ciebie.

Twoje umiejetnosci prawdopodobnie nigdy nie zostana ocenione przed podpisaniem umowy o prace. Niektore firmy dadza zadania tylko uwazaj bo czesc firm rozsyla takie zadania tylko po to by miec za free prace za ktora musieliby zaplacic. Jezeli cos jest juz „profesjonalne” to olej, taka firma nie szuka pracownika a wykorzystuje ich. Zwykle zadanie nie powinno przekraczac 4h roboczych.

Podsumowujac zrob sobie CV. Kup ksiazke : Jak zjednac sobie ludzi ( czy jakos tak ). Wysylaj CV i skupiaj sie by ludzie Cie polubili.

Dlaczego tak jest? Proste mozesz nie umiec wszystkiego ale jak jestes komunikatywny i chetny do nauki oraz pracy to bedziesz wkrotce wystarczajacy. A jak bedziesz bucem to po co taki pracownik? Ma zniechecac innych do przyjscia do pracy? Mam firme i czasem zatrudniam ludzi i wierz mi lepeij komus tlumaczyc 3 razy niz gosciowi co w polowie tlumaczenia przerywa i stwierdza dobra wiem wszystko po czym po miesiacu jego praca jest do wywalenia. I jeszcze trzeba mu zaplacic. Grafik to glownie konsultacje wiec ta komunikatywnosc bedzie kluczowa.

Chec do pracy. Obecnie dzis wiele osob chce pieniadze za nic. Wiec jak mialbys propozycje np polowy pensji przez pierwsze 3 miesiace to mozesz brac. Pod warunkiem ze jest w umowie kwota po tych 3 miesiacach. A nie ze wtedy sie bedzie negocjowac. To tez nie mozesz sie dac wykorzystywac. Moga pytac czy robisz cos po pracy jezeli juz pracujesz. Ile czasu spedzasz. Jezeli wykazesz ze nie ma tak ze 8h po czym biba to bedzie ok. Bo nikt nie zmusza do pracy po godzinach ale jak jest cos Twoja pasja to i tak sie tym zajmujesz.

Niby nie moga pytac o poglady polityczne ale nieraz pytania byly tak skonstruowane by o to zapytac. Na przyklad czy uwazasz ze dochod gwarantowany to dobry pomysl.

I tu uwaga bo HR jest czesto kobieta i silnych pogladow pracujesz -jesz nie mozesz wykazac. Z kolei rozmawiajac z osoba decyzyjna a w szczegolnosci firma masz niemal emanowac wizja : nie pracujesz - nie jesz.

Z innych rzeczy co pomagaja:

  • rozmowa telefoniczna - zwykle dzwoni HR. Zwykle kobieta ( 85% chyba w HR to kobiety wiec duze prawdopodobienstwo ). Wyobrazaj sobie ja jako najseksowniejsza laske pod sloncem. Twoj glos bedzie bardziej meski. Mow tez wolno i spokojnie. Mozesz znow byc anty takiej glupocie ale kobiety reaguja emocjonalnie i na silnych mezczyzn i od razu sa im ulegle i chca pomoc. Pamietam jak przez tydzien mialem chore gardlo to mi sie glos znizyl jeszcze bardziej to mialem 100% umowionych w dogodnym czasie rozmow i jeszcze nierzadko podpowiedzi o co pytaja. Instynkt dziala. Rozmawiajac z facetem on skupia sie na konkretach wiec jak bedziesz uprzejmy i mily to nie poczuje on zagrozenia. Jezeli poczuje sile w Tobie, dominacje, to zacznie reagowac instynktownie i nawet nie przekaze Twoich danych dalej nawet jezeli jest to tylko firma HR zewnetrzna.

  • przygotuj sobie najgorszy scenariusz 1 czyli nie zatrudniaja Cie. Pomysl o tym jak bedzie co ma to dla Ciebie za znaczneie. Zwykle poza zmarnowanym czasem zadnego. Bo chodzenie na rozmowy mozesz tylko zyskac a stracic mozesz tylko czas.

  • badz na rozmowie wczesniej - jezeli to rozmowa online badz 5 minut wczesniej.

  • badz blisko wifi w czasie rozmow online niech jakos obrazu bedzie dobra. Badania wykazuja ze zdjecia robione slabym aparatem zanizaja ocene wizualna nawet o 15%. A niestety tu znow instynkt lubimy obracac sie w srodowisku ludzi atrakcyjnych.

Ogolnie wiele osob ma takie podejscie jak Twoje ze umiejetnosci, certyfikaty itd. To bzdury, luczy sie wyroznienie z tlumu, to ze Cie lubia i masz tam wzgledna wiedze co robic. Liczy sie umiejetnosc sprzedania siebie jako dobrego pracownika. Kazdy zna taka osobe co nie wiadomo jakim cudem dostala robote bo niczego nie ogarnia po czym rozmawiasz z nia i natychmiast ja lubisz w czasie tej rozmowy. Pozniej znow mozesz myslec ze ten idiota lub ta idiotka nie mogla byc uczciwie zatrudniona. I tu znow pracodawcy szybko zatrudniaja powoli zwalniaja.

Mozesz grac w gre w ktora wmowiono Ci w szkole, mozesz jednak grac w rzeczywista. I nawet jak jie wierzysz to po prostu zrob probe na 40 pracodawcach. Cala otoczke tego jest utrzymywana bo nikt Ci sie nie przyzna ze dal sie sprzedac pokazujac sie jako najlepszy pracownik, ten co bedzie komunikatywny, chetny do pracy jezeli czegos nie wie to spyta itd.

Zaraz bedzie hejt, ale to tylko strach przed pojsciem inna droga niz Ci wmawiano latami.


#7

Cieszę się, za wyczerpującą odpowiedź. Nikt tutaj nikogo nie będzie hejtować :slight_smile: Dałeś tutaj dużo porad i podpowiedzi. Zdaję sobie sprawę, że CV jest pierwszym ważnym elementem na który pracodawca zwraca uwagę. Fakt. Ale logika podpowiada mi, że w pracy grafika liczy się przede wszystkim skill


#8

Z kolegą wyżej nie chcę dyskutować aczkolwiek w wielu kwestiach się nie zgadzam. Przyglądałem się kilku rekrutacjom na grafików od wewnątrz i zawsze pierwsze co się sprawdzało to portfolio, czasem nawet bez czytania maila a co dopiero wchodzenia w cv. Niestety ludzi aplikujących na większość pozycji artystycznych jest cała masa i przeważnie na jedno zgłoszenie poświęca się tylko kilka sekund. Zgodzę się, że HR może się nie znać i jak cv fajne to może pójdzie dalej, ale duża większość firm robiących gry w Polsce to małe studia w których rekrutacje prowadzą inni artyści.

Jeżeli mógłbym ci coś ogólnie poradzić to:

  • przerzuć się na artstation, bardziej przystępne w mojej opinii i to już chyba branżowy standard.
  • poza finalnym renderem wrzucaj do projektów zrzuty z implementacji do silnika/siatkę/tekstury/podgląd 3d np ze sketchfaba (dlatego fajniejsze artstation - możesz wrzucić podgląd w 3d z innych stron)
  • Korzystaj śmiało z konceptów innych ludzi i twórz 3d na bazie najlepszych które znajdziesz. Oczywiście koniecznie potem zaznacz to w projekcie dając creditsy - nie będziesz musiał się wtedy przejmować designem a jedynie techniczną stroną wykonania modelu (czyli w całości tym co potencjalnie oczekuje się od grafików 3D)

Prace w portfolio wydają się niestety trochę nudne i niczym nie przyciągają. Ponad połowa folio to szaro-bure nagrobki i krzyż z trzykrotnie skopiowaną czaszką. Myślę, że to może być główny powód dla którego nie dostajesz żadnych odpowiedzi. Nic nie zapada w pamięć, nic nie przyciąga uwagi.

Podstawy umiejętności z tego co widzę masz postaraj się teraz ubrać je w ciekawsze, trochę bardziej skomplikowane i zróżnicowane modele. Trzymam kciuki i powodzonka


#9

Bardzo cenna uwaga. Dzięki za odpowiedź! Rozeznam się względem art station i stworzę coś ciekawszego.


#10

Cały Twój wywód opiera się na założeniu, że gościu będzie aplikował do jakiegoś korpo, a najlepiej przez zewnętrzną firmę HR. Otóż bracie tak jak napisał kolega wyżej, większość studiów w polsce, to małe zespoły i istnieje bardzo duża szansa, że to właśnie CV zostanie potraktowane po macoszemu, bo jego przyszły team będzie bardziej interesowało to czy potrafi zrobić dobrze zoptymalizowany model.
Patrzysz na temat przez pryzmat swoich doświadczeń bycia rekrutowanym na stanowisko programisty, a to błąd, bo to jak będzie przebiegała rekrutacja zależy od bardzo wielu czynników.

Obniżania głosu żeby zaskarbić sobie życzliwość babeczki z HR, rodem z jakichś książek PUA, nawet nie skomentuję XDD

Zgadzam się z częścią Twoich tez, ale

PS. Miałem nie komentować i bardzo walczyłem ze sobą, ale uznałem, że gościu może posłuchać Twoich mądrości i porzucić budowanie portfolio na rzecz rysowania sobie CV i ćwiczeń mówienia niskim głosem.

@Pierozek pracuj nad portfolio i rozwijaj się, a na pewno znajdziesz pracę jako grafik, idziesz w dobrym kierunku.


#11

W wyidalizowanym świecie żyjesz. Nie będę komentował bo szkoda mi czasu, chciałbym by tak było jak piszesz, ale świat jest inny.

Moja firma zatrudnia raz na rok czasem dwa razy do jednego projektu. Wiesz ile dostałem CV na grafika 2D do projektu pół rocznego ponad 120, bo jeszcze przychodziły po terminie.

Autorze zrób jak uważasz, ja dałem Ci rady które działają. Znam obie strony. Powiedzenie komuś by się odpieprzył nie jest społecznie dobrze odbierane, ale działa lepiej niż grzeczne proszenie o odejście. Tak samo moje rady, mozesz wierzyc w to że ktoś pozna się na Twoich umiejętnościach w godzinę rozmowy z Toba albo zastosować to co działa.


#12

Nigdzie też nie napisałem, że ma porzucić swój rozwój. Wymodelowanie CV to też jest praca i nowe doświadczenie. Zrobiłeś sobie chochoła i go atakujesz. Prace podazajac za radami braku wyroznienia sie znajdzie, napewno kiedys znajdzie. Pytanie czy ma czas. Bo na moje zwykle CV tez mialem odpowiedzi.

Nie rozumiesz jak działają ludzie a jak narazie to nie algorytm wybiera.


#13

To feedback od programisty.
Na grafice się nie znam ale dla mnie wygląda na low quality i przestarzałe.
Tekstury można złapać ze skanów, materiały pod PBRowe renderery.
Unity też już ma wsparcie. A te modele wyglądają jakoś tak z poprzedniej epoki.

To że jest enviro to fajnie, bo tego trzeba dużo zrobić. Fajnie że młotek to tematyka pasuje.

Dużo mało zróżnicowanych nagrobków które nie robią. Zwłaszcza czaszki… czaszki są fajnym motywem. Ale te nie mają zębów, coś dziwnego z żuchwą …
Jak wpisałem w google portfolio 3d cemetary to wyskoczyły mi bardziej takie rzeczy:


To bardziej cartoon, ale brałbym do gry bo ładne.

Postać ma strasznie dziwną pozę, ani to T-shape ani jakieś ciekawe artystycznie zkadrowanie i ułożenie… trochę nie wiadomo o co chodzi…
Zwłaszcza że warto pokazać że model nadaje się do zrigowania i będzie się dobrze animować.
A porządne pozy i shiluette się pojawiają na etapie konceptu, a potem trzeba sprawdzić czy model dał radę i w 3d dalej działa.

Gitara jakaś taka dziwna, dół kanciasty, góra dziwnie obła. I bardzo generic… trochę nie widzę do jakiej gry chciałbym taki asset. Jako broń albo do pokoju konkretnej postaci chciałbym bardziej unikalną gitarę. Taką genericową to nie bardzo wiem gdzie użyć…

Partenon wygląda jak z tutoriala 3d… co najmniej tekstury do wymiany…

Artyści dość wysoko podnoszą poprzeczkę. Plus są różne sklepy z assetami jak nie masz budżetu…
Trochę nie wiem do jakiego studia celujesz i czym chciałbyś się tam zajmować.
Może poszukać jakichś utility funkcji typu przerabianie assetów pod projekt… i jakoś to bardziej wyeksponować. Bo musisz pokazać ze umiesz coś czego potencjalny pracodawca potrzebuje. Imo to portfolio nie pokazuje czegoś czym firma gamedevowa byłaby zainteresowana. Bo portfolio krzyczy bardziej “uczę się 3d” niż “umiem 3d, chcecie mnie zatrudnić”

Na pewno warto poszukać kontaktów i dowiedzieć się czego warto się uczyć i kto by się przydał w jakiej firmie. No i może nie aż tak jak to appG przedstawił bo to trochę przesada IMO, ale miękkie skille są bardzo istotne w praktyce, robienie rzeczy na czas i na zamówienie też, plus warto się czymś pozytywnie wyróżnić ze stosu CVek i portfolio.


#14

Dziękuję za feedback! Od momentu kiedy zamieściłem post moje portfolio przeszło przez parę zmian. Pierwszy potencjalny pracodawca dał mi zadanie rekrutacyjne. Mam nadzieję, że pójdzie dobrze.