Preprodukcja oraz początkowa faza produkcji gier


#1

Witam!
Mam pewne pytanie, i to raczej do trochę doświadczonych developerów. Czym zajmuje się programista na samym początku produkcji gier? Mam ty namyśli kiedy używany gotowego engina jak unreal do tworzenia. Jak firma ma własny silnik, to nad jego rozwojem zawsze znajdzie się jakieś zadanie dla programisty.
Ale nim zaczniemy tworzyć jakąś grę, a w zasadzie to jakikolwiek projekt powinna go poprzedzić pre produkcja, czyli takie rozplanowanie wszystkiego, ustalenie pewnych zasad, określenie stylu itp. Nigdzie tu nie widzę miejsca dla programisty, tylko samych designerów, czyli grafików dźwiękowców pisarzy itp.

W moim przemyśleniu programista znajdzie zadanie dopiero po kilku dniach lub nawet tygodniach.
kiedy to już zatwierdzimy rig, zrobimy podstawowy zestaw animacji, niekoniecznie dobry ale jednak.
i w tedy programista może zacząć prototypować gameplay. kiedy będzie mógł zacząć sterować postacią, dodawać npc i sztuczną inteligencje dla nich.

I jak to wygląda w dużych firmach, taki programista po skończonym projekcie wylatuje na pół roku i potem wraca?


#2

Programistą nie jestem ale wiem jak to wygląda w zespołach, z którymi miałem przyjemność pracować, więc się wypowiem bo może się przyda lub nie :wink:

Generalnie, tak jak piszesz, w pre produkcji ustalany jest przede wszystkim konspekt gry, czyli praktycznie pierwsze wytyczne co team chce w ogóle zrobić. Ten konspekt musi być rozpisany ‘od deski do deski’, czyli zakładać dokładnie jakie modele mają być wykonane (to interesuje grafików), jakie kawałki muzyczne (dla kompozytorów), scenariusz (w przypadku gier fabularnych to działka pisarzy) itp. itp.

Jednakże, programiści są również jak najbardziej obecni przy pre-produkcji i ich obecność jest wręcz kluczowa. Może się bowiem okazać, że graficy wraz z fabularzami wymyślą sobie: Dajmy w grze crafting, aby gracze mogli stworzyć milion przedmiotów różnych. Wszystko fajnie i pięknie, ale mechanika tego craftingu, optymalizacja kodu pod niego itp. to już działka programisty, tak więc w pre-produkcji może on albo z miejsca ostudzić zapał nadgorliwych kolegów, bo coś jest zbyt skomplikowane, ALBO przygotować sobie diagram, w którym rozpisze sobie wszystko w bardziej spójny, matematyczny sposób.

Komputer jest głupi tak na prawdę, bo to co dla scenarzysty i grafika jest ‘Losuje się losowa liczba potrzebna do x dla gracza y’ w rzeczywistości wygląda zupełnie inaczej w kodzie, bo komputer nie generuje sobie ot tak losowych liczb, dla programisty to wygląda zupełnie inaczej z poziomu kodu gry :slight_smile:

Przygotowanie sobie całego diagramu w oparciu o konspekt pomysłodawców, pozwoli programiście w czasie pre-produkcji rozplanować i zorganizować sobie całą pracę późniejszą, aby dobrze ułożyć cały kod. Grafik czy Fabularz nie wie, czy do gry A pod którą napisali super konspekt jest lepszy unreal engine 4 czy Unity 5, to wie tylko programista, to on musi wyszukać pluginów i przygotować całą bazę, a czasami jedne rzeczy wykluczają drugie. Jak zrobi się na początku chaos to później dorobisz sobie tylko roboty jako programista i zrobi się przysłowiowy dom publiczny :wink:

Czyli jeszcze raz skrócie: Programista nie powinien zacząć kodować fazy prototypu w oparciu o fabularny konspekt, bo albo coś przeoczy albo zinterpretuje inaczej niż pomysłodawcy. Powinien kodować elementy w oparciu o przygotowane w pre-produkcji diagramy i zależności między nimi, co ułatwia pracę.

Co do odpowiedzi na pytanie ostatnie, nie udzielę Ci jej, wiem tylko, że przy MMORPG via WWW jest u nas w niewielkim zespole programista, a po wydaniu gry, stale jest potrzebny bo nie tylko aktualizacje są, ale także ktoś musi naprawiać ew. bugi, tworzyć patche itd. Mam nadzieję, że chociaż trochę pomogłem, ale zaznaczam, że to co napisałem jest bazowane na moim własnym doświadczeniu i nie koniecznie powinien się ktoś tym sugerować, bo być może się mylę :stuck_out_tongue: