Studia czy samodzielna nauka


#1

Chciałbym pracować przy tworzeniu świata gry, tworzeniu obiektów 3d, może przy animacji.
Co wg. Was będzie lepszym rozwiązaniem: 3,5-letnie studia związane z grafiką komputerową, czy samodzielna nauka 2-3h dziennie po pracy (praca nie związana z grafiką)?

Studia kosztują ok. 50 000zł, nie dostanę tam nauki konkretnie tego co bym chciał i na pewno nie indywidualnie. I tak muszę pracować w domu, przerobić materiał z wykładu. Po ukończeniu studiów nie mam pewności że znajdę pracę, nie jestem pewien czy moje umiejętności będą odpowiednio rozwinięte.

Natomiast ucząc się w domu indywidualnie, po pracy, mam 500-800h nauki rocznie, (pn-pt po 2-3h). Mam to za darmo, uczę się tego co chcę, a nie tego co wymaga program nauczania i mogę sobie w dodatku pozwolić na płatne lekcje z profesjonalistą (w ramach tego co chciałem wydać na studia). Problemem może być to, że nie będę miał papierka potwierdzającego umiejętności, ale za to (tak mi się wydaje) bogatsze portfolio.

Nie jestem już taki młody (taki stary też nie :smiley:, bez przesady), mam 26 lat, myślę że jeszcze nie jest za późno aby rozpocząć coś nowego w życiu. Rzuciłem studia po pierwszym roku na kierunku informatycznym (programowanie, to nie jest to co chciał bym robić przez resztę życia), teraz się zastanawiam czy nie iść znowu na informatykę, tym razem na kierunek graficzny. Mam dużo chęci do nauki.

Jak myślicie, co jest bardziej opłacalne dla mnie? A może dobrym rozwiązaniem byłby staż w firmie zajmującej się grami?

Może opiszecie Wasze sytuacje? Kiedy zaczynaliście (w jakim wieku, od czego)? Czy uczyliście się sami czy na studiach? Jak znaleźliście pierwszą profesjonalną pracę?

Pozdrawiam,
Darek.


#2

Cześć, zacznijmy od najważniejszego, w tej branży i generalnie w branży “graficznej” liczy się tylko i wyłącznie portfolio. Twoje wykształcenie i wiek nie ma znaczenia, ewentualnie znaczenie mogą mieć programy, których używasz.

Ja sam mam obecnie 24 lata i od półtorej roku pracuje jako graphic designer, i też półtorej roku uczę się grafiki 3D. Jako grafik 3D mam już swoje pierwsze mniejsze zlecenia za sobą, więc jako tako można powiedzieć, że wiem coś. Jestem zdania, że jedyne co dają ci studia to znajomości i możliwość obcowania z innymi artystami, pozwalają też czasami łatwiej wejść w branże. Uważam, też że możesz samemu się nauczyć więcej w 3 lata niż nauczyłbyś się na studiach w tym samym czasie. Ale, przez te 3 lata możesz się też nauczyć znacznie mniej i kręcić się w kółko, popełniając cały czas te same błędy.

By nie zmarnować czasu, energii i pieniędzy. Musisz dokładnie przemyśleć co chcesz robić. I gdzie pracować.
Przez gdzie chodzi mi o to, czy chcesz pracować w mniejszym zespole, jako freelancer lub może w dużym studiu pokroju CDPR lub DICE. To jest ważne pytanie bo by dostać pracę w dużym studiu będziesz musiał się bardziej skupić na przykład tylko na modelowaniu 3D. Natomiast jako freelancer albo w zespole będziesz mógł modelować i zajmować się animacją. Dalej, bardzo ważnym tematem jest wybór tutoriali i poradników. Nie możesz po prostu sobie modelować lub animować. Ta dziedzina ma bardzo wiele technicznych niuansów, o których musisz wiedzieć. Fajnie też będzie, jeśli nie zakopiesz się gdzieś pod ziemią ze swoimi dziełami, tylko pokażesz je światu i będziesz się pytać o opinie, i porady na zagranicznych forach lub serwerach discord. Jeśli otworzysz się na krytykę bardziej doświadczonych to uwierz mi, szybko zrobisz postępy.
Tu masz przydatne linki:

https://80.lv/ Jak dla mnie najlepsza strona by wiedzieć co się dzieje w branży, bardzo dużo wywiadów z utalentowanymi ludźmi, w których mówią o tym jak coś robią. Można się dowiedzieć tonę nowych rzeczy.

https://polycount.com/ To jest forum dla grafików różnej maści, ja tu dodaję swoje prace i zbieram feedback. Uważam, że każdy aspirujący artysta powinien być obecny na tej stronie.

https://www.artstation.com/ Jeśli portfolio dla grafika to tylko arstation, żadne własne strony czy inne WIX. To na tej stronie są wszyscy.

https://www.thegnomonworkshop.com/ Świetne źródło tutoriali. Musisz uważać, bo są dość specyficzne.

https://www.udemy.com/ Kolejne źródło wiedzy, uważaj bo nie wszystkie tutoriale są warte twoich pieniędzy.

https://cgcookie.com/ Gdybym teraz miał zacząć naukę to bym zaczął od tej strony. Zwłaszcza, że blender jest darmowy i pozwala wejść w ten świat. (BTW, ja używam Mayi, bo maya ma darmową 3 letnią licencje dla studentów)

Jeśli będziesz chciał to podeślę ci więcej linków z poradnikami i innymi takimi. Mogę też podać linki do rzeczy, z których ja się uczyłem. Plus, jak będę w domu to podam linki do discordów.

Do tego polecam ci się zapoznać się z tym filmikiem:


Kanał tego gościa jest o VFX i CG, ale jestem zdania, że ten konkretny filmik bardzo dobrze opisuje poszczególne programy. Plus uwielbiam jak on edytuję swoje filmiki :smiley:

#3

Daj sobie spokój ze studiami - nic konkretnego ci nie dadzą, ponieważ więcej praktyki zyskasz pracując w domu, a wiedza dostępna jest w necie. Strata czasu, tym bardziej w twoim wieku.
Zastanawia mnie kwestia twojej wytrwałości i samodyscypliny. W praktyce, zwykle bez przymusu robimy mniej wraz z czasem.
Druga kwestia: czy masz już jakieś zdolności plastyczne i czy na pewno to jest to co byś chciał w życiu robić?
3D modelowanie wcale nie jest takie jak wygląda na obrazkach - to bardzo ciężka i wymagająca technicznie, godzinowo praca. Żmudne wypalanie tekstur i detali - znam dużo grafików, którzy już po kilku latach nudzą się tym i mają dość. Wynika to chyba z momentu w którym “hobby” zamienia się w pracę - wtedy czar swobody znika, wchodzą terminy itp.
Jestem dość starszy, a akurat wczoraj myślałem (żałowałem) trochę nad tym, że kiedyś mogłem inaczej coś robić. U mnie wyszło tak, że pracowałem od małolata przy kreacjach (różnych) artystycznych, ale prawie wszystkie moje prace objęte były prawami prywatności.
W efekcie czego nie mam żadnego portfolio :/, a prace które mogę pokazywać są sprzed 10 lat.
Z doświadczenia więc radzę kasę zainwestować w profesjonalne oprogramowanie aby wypracować sobie workflow (np.maya,zbrush,sub.painter) lub (3dmax/ maya + 3dCoat) i zacząć robić, wszytsko ładnie dokumentować+stawiać sobie zadania.
Później najlepiej znaleźć jakąś dobrze rokującą ekipę i za procent wykonywać im co trzeba i pofreelancować, żeby przed zmianą pracy, zobaczyć jak to jest “na swoim”.
Powodzenia


#4

Jeśli nie skończysz studiów to musisz się o siebie bardziej martwić, mam na myśli musisz umieć udowodnić swoje umiejętności pracodawcy czy komukolwiek.
Jak masz skończone studia to jest takie +1 na rozmowie o prace bo pracodawca to lubi… lub lubi wiedzieć że umiesz kończyć rzeczy i siedzieć na tyłku kiedy pracujesz nad projektem który ci się nie do końca podoba ale robisz bo na parówki potrzebujesz.
Jednak tak jak było pisane studia to +1 a portfolio to +10