Tworzenie gry od zera

projektowanie-gier
gamedev
game-design

#1

Dzień dobry wszystkim czytającym! Nazywam się Krystian i mam kilka pytań. Od niedawna zacząłem interesować się tematem tworzenia gier gdyż już trzeci rok technikum, za niedługo studia a ja dopiero teraz odkrywam co chcę naprawdę robić (czasami się boje że za późno). Moi przyjaciele mówią, że to jak opowiadam o grach i rzeczach w nich zrobionych jest pełne pasji i serca. Przyznam się, że kocham tworzyć historie z scenek z gier w których niektórzy by nic nie dostrzegli. Poszukałem i znalazłem, game designer, ale to chyba mało ambitne prawda? Przydałoby się zacząć robić coś w kierunku programowania i grafiki. Dlatego pomyślałem, że w ramach nauki powinienem zrobić własną grę, ale od czego zacząć? Nie znam się na grafice a stylem który tylko podziwiam jest pixel-art (gdzie go tworzyć? jak go tworzyć w grach?) nie znam się też na programowaniu w żadnym języku programowania ani na tworzeniu gier w takim uznajmy unity czy nawet game maker. Jest to dla mnie położenie ciężkie ale nie chcę się poddać bo każda trudność to nowy stopień na drodze do rozwoju mojej pasji. Także proszę was o pomoc, gdzie zacząć programować? jaki język wybrać na początek i silnik? gdzie tworzyć grafikę pixelową na początek? Aktualnie czytam o Game makerze i słyszę bardzo pozytywne rzeczy ale nadal ciężko mi zacząć, najprościej mówiąc jestem przytłoczony wszelkimi informacjami i nie mam się o co zaczepić. Za każdą pomoc dziękuję.


#2

Wybierz silnik Godot, GameMaker czy Unity. Zobacz w czym tam się programuje. Ja proponuje Unity, ze względu na to, że do C# znajdziesz dużo materiałów do nauki programowania.

Plan 3-letni:
Pierwszy rok.
Naukę programowania w wybranym języku. Tutoriale w necie, od instalacji IDE, przez proste Hello World, do jakiegoś kalkulatora z GUI.

Drugi rok
Tutoriale w danym silniku, np. Unity ma ich bardzo dużo z gotowymi assetami. Skupiasz się tylko na poznaniu silnika i jak się w nim robi poszczególne elementy gier. Jak już zrobisz jakiś tutorial to eksperymentuj, zobacz co się dzieje jak coś zmienisz itp.

Torem bocznym uczysz się algebry, wektory itp. Minimum poziom podstawowy.

Trzeci rok
Jak wyczerpiesz już materiały dostępne w necie, możesz pomyśleć czy nie zacząć napisać jakiejś prostej gry samemu, np. remake prostej platformówki czy coś podobnego. Zrób ze 2-3 dupa gry do kosza.


#3

Cześć. Jeśli chodzi o pixelart to teraz na topie jest chyba Aseprite, ale to nawet w paint windowsowym można dłubać. Ja osobiście lubię tworzyć w takim online programiku Piskel. Tam bez większych problemów animacje można też ogarniać. I do edycji też wspomagam się mocno Photo Filtre.
Nie musisz być specem od pixelartów. Wystarczą podstawy edycji, bo jest dużo gotowych free grafik w necie, które możesz przerobić do własnych potrzeb. Silnik też możesz wybrać taki jaki Tobie przypasuje. Unity jest na ten moment najbardziej popularny. Można na nim robić gry 2d i 3d, jest masa tutoriali i assetów. Ja wybrałem Godota i w nim chcę tworzyć. Można robić gry 2d/3d, ma przystępny język skryptowy i jest też sporo tutoriali na YT.


#4

Zobaczyłem Godot’a i jest naprawdę ciekawy, ma chyba swój własny język programowania i C# którego chciałbym się nauczyć. Za mną dopiero pierwsza gra z game maker’a i powiem tylko, że mam coraz więcej pomysłów ale zaczynam widzieć ograniczenia w ich realizacji. No cóż, nikt nie jest mistrzem od początku.


#5

Można za friko znaleźć w sieci książkę, po polsku, pt. Praktyczne tworzenie gier, unity i blender A. Thorn. Tematykę traktuje wybiórczo i szczegółowo, ale ma parę niezaprzeczalnych zalet, które cenię:

  1. Rozdział 1, mówi o etapach pracy nad grą i tłumaczy jak stworzyć GDD (game design document). Wszyscy dookoła powtarzają, że bez dobrego GDD daleko nie zajdziesz.
  2. W pozostałych rozdziałach, całkiem celnie rozprawia się z typowymi problemami, jakie napotyka początkujący twórca gier i tłumaczy jak je ominąć.
  3. Referuje dużo innych źródeł, czyli daje dobry punkt wyjścia do dalszej nauki.

Powodzenia


#6

Polecam ci ten Tutoria :wink:
Link: https://youtu.be/-VrVtmCBKMo


#7

Trochę złota łopata.

Jakby ktyoś miał podobny problem to:

  • życie nie kończy się po 30, ludzie zmieniają kariery i później

  • robienie gier zawodowo w większosci przypadków nie jest aktywnością solo. Różne osoby w zespole mają różne talenty
    Kod i grafika są potrzebne w każdym projekcie,
    design też ale nie każdy projekt ma dedykowanych designerów,
    biznes jest potrzebny w każdym komercyjnym projekcie, też czasem ktoś ma 2 kapelusze a czasem potrzeba dedykowanytch osób,
    organizacja jest potrzebna w każdym dużym projekcie
    muzyka, dźwięki są potrzebne w każdym sensownym projekcie ale czasem wystarczy kupić
    marketing trzeba ogarnąć bo inaczej nikt o grze nie będzie słyszał i jej nie kupi

Także nie trzeba koniecznie być programistą ani grafikiem żeby pracować przy grach zawodowo.

Robienie gierek hobbystycznie to fajne zajęcie, ale:

  • trudne
  • długotrwałe
  • uczy się powoli i postępy robi powoli

to nie sprint tylko maraton. Jak coś cię ciekawi jak grafika czy kod to jest to dobra motywacja. Nawet jeśli nie będziesz portem pracować w gamedevie. Design paradoksalnie jest jedną z dziwniejszych ścieżek kartiery. Bo tu musisz pracować przy grach… a to nie tak łatwo zrobić. I musisz pracowac przy czymś na tyle dużym, działającym i posiadajacym użytkowników żeby faktycznie coś sensownego w designie robić. (Kod czy grafiki do szuflady czy dema technicznego są rozwijające, design do szuflady tak sobie)

Co do silnika to jet to trochę drugorzędna sprawa.

Unity ma C# więc “sensowny duży język” z perspektywami. Złożoność silnika średnia. Nie jest banalny ale nie jest też ogrommny.

Game maker ma jakieś proste skrypty ale good enough żeby poduczyc się podstaw kodzenia i łatwiej zrobić prosty projekt. Ale zasady są podobne i jeśli wystarczy do projektu to i komercyjne gry da się robić.

Unreal ma c++ więc wogóle super jak ktoś chce w niskopoziomowe programowanie, ale będzie najtrudniej coś zrobić bo najbardziej złożony silnik.

Każdy będzie wymagał lat zanim się coś większego zrobi i lepiej zrozumie. Ale nawet pierwsze kroki mogą być ciekawe i edukacyjne. Materiałów (po angielsku) jest masa do każdego popularnego rozwiązania.


#9

Hejka, na pewno nigdy nie jest za późno na tworzenie gier. Ja zacząłem się tym interesować na drugim roku studiów - bez wiedzy programistycznej, graficznej i bez znajomości jakiegokolwiek silnika do tworzenia gier. Wszystkiego uczyłem się z darmowych źródeł. Przede wszystkim Youtube ale i różne stronki z poradnikami i blogi. Bardzo mocno polecam Godota, zwłaszcza jeśli interesuję cię pixel art. Nie jest tak popularny jak Unity czy Unreal ale jest przystępny i intuicyjny.

Mój pierwszy tutorial i chyba jeden z najlepszych jakie kiedykolwiek obejrzałem:

Nawet na stronie Godota jest cały wpis poświęcony temu jak zacząć:

Polecam trochę pogrzebać po Internecie bo materiałów o tym jak zacząć tworzyć gry jest mnóstwo