Tworzenie gry od zera

projektowanie-gier
gamedev
game-design

#1

Dzień dobry wszystkim czytającym! Nazywam się Krystian i mam kilka pytań. Od niedawna zacząłem interesować się tematem tworzenia gier gdyż już trzeci rok technikum, za niedługo studia a ja dopiero teraz odkrywam co chcę naprawdę robić (czasami się boje że za późno). Moi przyjaciele mówią, że to jak opowiadam o grach i rzeczach w nich zrobionych jest pełne pasji i serca. Przyznam się, że kocham tworzyć historie z scenek z gier w których niektórzy by nic nie dostrzegli. Poszukałem i znalazłem, game designer, ale to chyba mało ambitne prawda? Przydałoby się zacząć robić coś w kierunku programowania i grafiki. Dlatego pomyślałem, że w ramach nauki powinienem zrobić własną grę, ale od czego zacząć? Nie znam się na grafice a stylem który tylko podziwiam jest pixel-art (gdzie go tworzyć? jak go tworzyć w grach?) nie znam się też na programowaniu w żadnym języku programowania ani na tworzeniu gier w takim uznajmy unity czy nawet game maker. Jest to dla mnie położenie ciężkie ale nie chcę się poddać bo każda trudność to nowy stopień na drodze do rozwoju mojej pasji. Także proszę was o pomoc, gdzie zacząć programować? jaki język wybrać na początek i silnik? gdzie tworzyć grafikę pixelową na początek? Aktualnie czytam o Game makerze i słyszę bardzo pozytywne rzeczy ale nadal ciężko mi zacząć, najprościej mówiąc jestem przytłoczony wszelkimi informacjami i nie mam się o co zaczepić. Za każdą pomoc dziękuję.


#2

Wybierz silnik Godot, GameMaker czy Unity. Zobacz w czym tam się programuje. Ja proponuje Unity, ze względu na to, że do C# znajdziesz dużo materiałów do nauki programowania.

Plan 3-letni:
Pierwszy rok.
Naukę programowania w wybranym języku. Tutoriale w necie, od instalacji IDE, przez proste Hello World, do jakiegoś kalkulatora z GUI.

Drugi rok
Tutoriale w danym silniku, np. Unity ma ich bardzo dużo z gotowymi assetami. Skupiasz się tylko na poznaniu silnika i jak się w nim robi poszczególne elementy gier. Jak już zrobisz jakiś tutorial to eksperymentuj, zobacz co się dzieje jak coś zmienisz itp.

Torem bocznym uczysz się algebry, wektory itp. Minimum poziom podstawowy.

Trzeci rok
Jak wyczerpiesz już materiały dostępne w necie, możesz pomyśleć czy nie zacząć napisać jakiejś prostej gry samemu, np. remake prostej platformówki czy coś podobnego. Zrób ze 2-3 dupa gry do kosza.


#3

Cześć. Jeśli chodzi o pixelart to teraz na topie jest chyba Aseprite, ale to nawet w paint windowsowym można dłubać. Ja osobiście lubię tworzyć w takim online programiku Piskel. Tam bez większych problemów animacje można też ogarniać. I do edycji też wspomagam się mocno Photo Filtre.
Nie musisz być specem od pixelartów. Wystarczą podstawy edycji, bo jest dużo gotowych free grafik w necie, które możesz przerobić do własnych potrzeb. Silnik też możesz wybrać taki jaki Tobie przypasuje. Unity jest na ten moment najbardziej popularny. Można na nim robić gry 2d i 3d, jest masa tutoriali i assetów. Ja wybrałem Godota i w nim chcę tworzyć. Można robić gry 2d/3d, ma przystępny język skryptowy i jest też sporo tutoriali na YT.


#4

Zobaczyłem Godot’a i jest naprawdę ciekawy, ma chyba swój własny język programowania i C# którego chciałbym się nauczyć. Za mną dopiero pierwsza gra z game maker’a i powiem tylko, że mam coraz więcej pomysłów ale zaczynam widzieć ograniczenia w ich realizacji. No cóż, nikt nie jest mistrzem od początku.


#5

Można za friko znaleźć w sieci książkę, po polsku, pt. Praktyczne tworzenie gier, unity i blender A. Thorn. Tematykę traktuje wybiórczo i szczegółowo, ale ma parę niezaprzeczalnych zalet, które cenię:

  1. Rozdział 1, mówi o etapach pracy nad grą i tłumaczy jak stworzyć GDD (game design document). Wszyscy dookoła powtarzają, że bez dobrego GDD daleko nie zajdziesz.
  2. W pozostałych rozdziałach, całkiem celnie rozprawia się z typowymi problemami, jakie napotyka początkujący twórca gier i tłumaczy jak je ominąć.
  3. Referuje dużo innych źródeł, czyli daje dobry punkt wyjścia do dalszej nauki.

Powodzenia