Wybieramy platformę pod pierwszą grę, PC, PS4 czy Android?


#1

Witam, tak na luźno postanowiłem się zastanowić nad wyborem platformy pod pierwszą grę i od czego należy zacząć. Zastanówmy się więc na jaką platformę najbardziej opłaca się wyprodukować grę, bo nie ukrywajmy, możemy wydać grę za darmo ale fajnie by było na niej zarobić, no chyba, że gra zostanie killerem i będzie miała przynajmniej kilkuset tysięczną bazę graczy.

Do wyboru mamy w tej chwili:

  1. PC czyli komputery osobiste z systemem Windows 10.
  2. Xbox One.
  3. PlayStation 4.
  4. Wii U.
  5. Telefony z systemem Android.
  6. Telefony z systemem iOS.

Starsze konsole oraz inne systemy w telefonach pomijam ze względu na ich mały udział w rynku bądź upływ czasu który już niedługo spowoduje ich całkowite zniknięcie z rynku.

  1. Komputery osobiste są najstarszymi urządzeniami na które można sobie legalnie i do woli programować, rynek sprzedaży się ponoć kurczy na rzecz konsol ale i tak nadal jest ogromny. Na PC mamy do dyspozycji różnego rodzaju silniki gier i graficzne zupełnie za darmo, wystarczą chęci i możemy zacząć programować. Grę możemy wystawić do ściągnięcia za darmo lub wydać sami albo przy współpracy z wydawcą. Gry które posiadają fajny pomysł mogą liczyć na zarobek, nie jest istotne by zrobić grę z fotorealistyczną grafiką bo takiej nie wykonacie bez odpowiedniego budżetu, liczy się pomysł ale nie może to być też pomysł który opatulimy w nieprzyjazną dla oka formę.

  2. Konsole to w tej chwili rynek przynoszący największy dochód, jest także bardzo prestiżowe dla developera wydać grę na PS4 czy Xboxa, fajnie się tym pochwalić w portfolio. Jednak tutaj nie możemy sobie programować od tak, musimy współpracować z producentem konsol, posiadać zestawy deweloperskie które są drogie a jeżeli nasza gra będzie kiepska to nie będziemy mieli prawa jej wydać bo dostaniemy zakaz…

  3. Smartfony, największy rynek świata który pozwala zarobić ogromne pieniądze, jeśli, jeśli się przebijesz. Są tysiące gier dostępne za darmo, drugie tyle jest gier kiepskich, gry dobre możemy policzyć na palcach jednej ręki. Wiele z tych gier jest podobnych do siebie, np. jeden Dev. wyda hit a potem pojawia się 100 jego kopii, wątpię aby każdy szanujący się twórca chciałby być znany z tego, że kopiuje innych, a na smartfonach widać to najwyraźniej. Można spróbować wydać grę na Androida jeżeli ma się w 100% oryginalny pomysł i nie wymaga on zbyt wielkiej pracy.

Którą platformę wybrać?, to proste, PC, nie mamy tutaj żadnych ograniczeń, możemy robić co chcemy w 2D lub 3D, nie ogranicza nas sprzęt jedynie własna wyobraźnia. Może się wydawać, że grę na komórkę jest zrobić prosto ale dobrą grę na komórkę wcale tak prosto nie jest zrobić i bardzo trudno będzie się przebić. Dobra gra która powstała na PC zawsze może zostać skonwertowana na konsole w przyszłości.

Jaki engine wybrać? Dla gier 2D lista najlepszych silników:

Dla gier 3D najlepiej standardowo Unreal Engine 4 który jest dostępny za darmo ale poniżej lista innych:

Język programowania który trzeba umieć to C/C++/C#…

Trzeba pamiętać, że mózgiem całej operacji jest programista który musi to wszystko zaprogramować, tutaj nie należy oszczędzać, jeżeli programista będzie chciał pieniądze za swoją pracę to reszta może pracować za darmo ale on będzie musiał coś z tego mieć. Bez niego ani rusz. Drugą najważniejszą osobą jest główny dizajner, twórca, coś jak reżyser filmowy, on będzie miał w głowie wizję gry i będzie wszystko nadzorował. Dalej grafik i muzyk, na końcu betatester, przydałby się jeszcze marketingowiec który będzie badał rynek na który wejdzie gra, sprawdzał co u konkurencji, dbał o wizerunek, promocję w mediach. No i tak mi wyszło, że aby wykonać normalną grę potrzebujemy przynajmniej pięcioosobowej ekipy.

Tekst napisałem tak na luźno więc nie umieściłem tutaj wszystkich informacji, nie wyczerpuje on tematu, możemy sobie podyskutować co do wyboru platformy, silnika, doboru ludzi.


#2

_ 07. steam
_ 08. peble
_ 09. konsola do samodzielnego zrobienia, wbudowania (dziś nie jest to wielki koszt), zostają też pandory i różne maleństwa.
_ 010. VR (dowolnego producenta)

Twoja lista 2D nie obsluguje Andoida iOS wiec jest dość dziwaczna sam przyznasz


#3

Steam to PC, Peble nie wiem co to jest. Własna konsola to koszta, i trzeba ją sprzedać. VR? To też PC, nie wliczając rozwiązania Sony.


#4

PC to personal komputer, PC to tez macintosh i wiele innych komputerow.
A steam to pewne srodowisko albo sposob publikowania gdy. Jak by nie patrzec trzeba to brac pod uwage.

https://www.pebble.com/ google zamkneli, ze nie wiesz?

Są jeszcze Amazonowe kindle (w javie mozna pisac aplikacje), kiedys byly scrabble, ale to niszowe


#5

No chyba nie chcesz mi powiedzieć, że warto jest robić grę na zegarek? Steam to tylko platforma sprzedaży gry na PC, nie jest potrzebna do tego aby wydać grę na PC, to nie jest jakaś odrębność, to tylko kwestie marketingowe aby trafić do jakieś tam grupy odbiorców, poza tym Steam jako platforma sprzedaży ma swój regulamin czyli może ci gry nie przepuścić.


#6

Jeżeli to dopiero Twoja pierwsza gra, to po prostu ją zrób :smiley:

Nie zastanawiaj się, na jaką platformę chcesz ją wydać zanim napiszesz pierwszą linijkę kodu, albo stworzysz pierwszą grafikę.
I nie nastawiaj się, że od razu odniesiesz sukces. Ja sam napisałem chyba z dziesięć gier, zanim zdecydowałem się opublikować tą jedenastą. Nastaw się za to na dobrą zabawę, bo tworzenie powinno być przede wszystkim dobrą zabawą.